مقایسه مبانی فکری و سنت شعری رودکی و نیما یوشیج : پایان نامه کارشناسی رشته ادبیات


در حال بارگذاری
رشته ادبیات
zip - doc
170Kb
328 صفحه
دارای فهرست و منابع
۵,۰۰۰.۰۰ تومان

در همین راستا در تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم. این بار با پایان نامه کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع ” مقایسه مبانی فکری و سنت شعری رودکی و نیما یوشیج ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

مقدمه مقایسه مبانی فکری و سنت شعری رودکی و نیما یوشیج

رودکی (پدر شعر فارسی) و نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی)

سالهاست که نام رودکی پیوسته با عنوان «پدر شعر فارسی» و نام نیما یوشیج (علی اسفندیاری) با عنوان «پدر شعر نو فارسی» همراه بوده است و گاه خواننده بدون آنکه علت واقعی این وجه تسمیه را بداند آن را به خاطر سپره و بارها ذکر نموده است.

شاعران بزرگواری که هر کدام در اعتلای فرهنگ و ادب غنی ایرانی بسیار کوشیده‌اند و تأثیرگذار بوده‌اند و هرکدام تحولات بسیار عظیمی را در زمانه و عصر خویش حاصل کرده‌اند.

افراد بسیاری نیز در معرفی آنان و توضیح و گزارش آثارشان گام نهاده‌اند.

در این تحقیق کوشیده شده است تا بین مبانی فکری و سنت شعری این دو شاعر، مقایسه‌ای انجام دهم و در ضمن به علل و دلایلی که باعث شده است از میان خیل عظیم شاعران و گویندگان فارسی از دیرباز تاکنون این دو را به عنوان پدران‌ شعر فارسی برگزیده‌اند، اشاره نمایم.

به نظر محقق برای یک مقایسه‌ی اصولی و صحیح، نخست باید به بررسی و شناخت جزئیات مطالب مورد قیاس پرداخت و سپس نتیجه‌گیری نمود.

البته قابل ذکر است که اگر بخواهیم یک مقایسه‌ی نسبتاً اصولی انجام دهیم؛ باید با توجه به آنکه تعداد ابیات بر جای مانده از این دو شاعر بسیار از لحاظ کمیت با هم اختلاف دارند و چون تعداد ابیات بر جای مانده از رودکی کمتر از هزار بیت است ولی در مورد نیما یوشیج این تعداد چندین برابر می‌باشد؛ لذا به ذکر پاره‌ای از آنها می‌پردازیم تا بدین وسیله یک توازن تقریباً منطقی بین شمار ابیات این دو شاعر از لحاظ ارزیابی برقرار گردد.

فهرست مطالب پایان نامه 

مقدمه و پیشگفتار 1

نخستین شناسندگان رودکی 4

نخستین شناسندگان نیما یوشیج7

عقاید و افکار رودکی 9

  • عقاید و افکار حکیمانه و اندرزگویی. 9
  • رقیق القلب و باهوش بودن رودکی.. 11
  • حس بی‌نیازی 12
  • نیکنامی 12
  • مذهبی بودن 13

عقاید و افکار نیما یوشیج:.. 16

  • مهربانی و دلسوز بودن.. 16
  • اجتماعی و سیاسی بودن نیما 18
  • پند و اندرزگویی. 25
  • پایبندی نیما به زادگاه و طبیعت و مظاهر آن.. 26
  • استواری و پایبندی به عقاید.. 30
  • اصول عقاید نیما در باب نظم و نثر.. 30
  • عقاید مذهبی نیما 31

معلومات رودکی و بازتاب آن در اشعارش. 32

  • قرآن و حدیث.. 36
  • اشاره به داستانهای قرآن و اساطیر سامی 37
  • بهره‌گیری از مضامین شعر عرب و اشاره به سرایندگان آنها 37
  • اشاره به اساطیر ایرانی و داستانهای پهلوانی. 38
  • اشارات علمی و فلسفی 38

معلومات نیما یوشیج و بازتاب آن در اشعار وی 39

1- آشنایی و تسلط بر زبان فرانسه.. 39

2- یاد‌گیری زبان عربی. 39

3- تسلط بر سبک و اوزان اشعار قدما 40

4- آشنایی با هنر موسیقی. 40

5- تدریس زبان فارسی و عربی. 41

6- توانایی بر نویسندگی و داستان نویسی و نمایشنامه نویسی  41

7- آشنایی با نقد ادبی 42

8- تسلط بر سبک رمانتیسم و سمبلیسم 42

9- آشنایی نیما با فقه و اصول و حکمت. 45

رودکی پدر شعر فارسی و علل و دلایل آن. 46

نیما پدر شعر فارسی و علل و دلایل آن.. 53

نکات دستوری و صنایع ادبی در اشعار رودکی .. 60

  • ویژگیهای صرفی 61

1-1) افعال.. 61

2-1) اسمها . 62

3-1) حروف .. 63

– استعمال حروف ربط یا اضافه مرکب  64

4-1) پیشوندها . 64

استعمال و حذف به قرینه پیشوند « بـ » تاکیدی.. 64

استعمال پیشوند‌های کهن .. 65

استعمال پسوند (ومند) به جای مند . 65

استعمال فراوان کاف تحبیب، تصغیر، تلطیف. 65

ابدال حروف . 66

2) ساختار نحوی. 66

2-1) جمله .. 66

2-2) ضمایر . 66

3-2) تکرار کلمه .. 67

نکات دستوری  68

اضافه تشبیهی .. 68

کاربرد دو حرف اضافه برای یک متمم  69

صفت جانشین موصوف . 70

صفت فاعلی 70

صفت بیانی .. 71

صفت مفعولی . 71

بدل .. 71

قید شک و تردید  71

قید تنبیه .. 72

صوت (شبه جمله تأسف) . 72

ضمیر ملکی .. 72

پسوند دارندگی و اتصاف .. 72

انواع الف .. 72

الف ندا . 72

الف زاید  73

الف تاکید .. 73

الف اطلاق  73

اسم مصدر  73

ی مصدری . 73

فعل دعایی .. 74

جمله معترضه  74

اضافه استعاری . 74

واو حالیه .. 74

که حالیه  75

قید حالت  75

کاربرد می برای تاکید  75

استفهام تقریری. 75

حرف ربط برای تسویه.. 75

نمونه‌‌هایی از صنایع ادبی در اشعار رودکی .. 75

تشبیه  76

استعاره . 78

استعاره کنائی (از نوع تشخیص) . 79

کنایه  80

ایهام  81

تضاد، طباق . 81

غلو .. 82

مجاز . 82

ردالمطلع  82

جناس زاید 82

طرد و عکس 83

تمثیل  83

هجویه. 83

ذو وزنین. 84

حشو 84

نکات دستوری و صنایع ادبی در شعر نیما .. 85

استعاره . 85

کنایه  86

مجاز . 86

تشبیه. 88

سمبل.. 89

صفت‌ مفعولی مرکب 91

کنایه  93

صفت فاعلی مرخم  94

تاثیر گذاری رودکی و کلام وی بر گویندگان پس از خود    97

1- سعدی . 102

2- مسعود سعد- قطران تبریزی- ابوالمظفر مکی پنجدهی- سنایی- سعدی-
ادیب‌الممالک  102

3- سنایی  103

4- کسایی مروزی- رشید و طواط .. 104

5- دقیقی  104

6- سعدی . 104

7- وزیر ابی‌طیب مصعبی. 105

8- عنصری بلخی . 105

9- ابوشکور بلخی- فردوسی  105

10- ابوطاهر خسروانی . 106

11- ابوشکور بلخی.. 106

12- فردوسی.. 106

13- ازرقی هروی. 107

14- رابعه- عنصری- سنایی غزنوی- قطران تبریزی- امیر معزی نیشابوری- رشید و طواط- ظهیر‌الدین فاریابی- فریدالدین عطار نیشابوری- خواجوی کرمانی- اوحدی مراغه‌ای107

15- سنایی- ابن‌یمین .. 109

تأثیرگذاری نیما و کلام وی بر گویندگان پس از خود 110

1- شهریار 110

دو مرغ بهشتی 111

2- ضیاء هشترودی 112

3- میرزاده عشقی 112

4- اسماعیل شاهرودی 113

5- شین پرتو. 114

6- فروغ فرخ زاد 114

7- نصرت رحمانی. 116

گستردگی انواع قالب‌های شعری در شعر رودکی 120

گستردگی انواع قالب‌های شعری در اشعار نیما یوشیج 124

رودکی و مدیحه‌سرایی در اشعار او 136

نیما یوشیج و مدیحه‌سرایی. 143

ویژگیهای اشعار رودکی. 149

ویژگیهای اشعار نیما.. 160

مضامین اشعار رودکی .. 169

مدح .. 169

تغزل . 171

توصیف  172

خمریات 173

مرثیه  174

هجو .. 176

زهد و پند .. 177

مضامین اشعار نیما یوشیج  180

طبیعت گرایی  180

شب  186

انسان دوستی  189

نمادگرایی (سمبولیسم)  191

راز و رمز جانوران در شعر نیما  196

1- آواز قفس. 197

2- پرنده منزوی  197

3- توکا . 198

4- خریت . 199

5- خروس . 200

6- داروگ  201

7- روباه  202

8- سیولیشه . 202

9- شب‌پره‌ ساحل نزدیک . 203

10- غراب  204

11- ققنوس .. 205

12- قو .. 206

13- کاکلی .. 206

14- کبک . 207

15- کرم ابریشم  207

16- کک کی‌ (گاو نر) .. 207

17- گاو . 208

18- گرگ . 209

19- لاشخورها  210

20- مرغ شکسته‌پر .. 211

سبک اشعار رودکی .. 213

بررسی سبکی نمونه‌هایی از اشعار رودکی  217

شعر زندگانی و مرگ  217

شعر عصا بیار که وقت عصا و انبان بود. 218

نتیجه‌گیری .. 224

سبک اشعار نیما  226

نمونه‌ای از شعر آزاد نیما «شعر مهتاب» 227

نتیجه‌گیری .. 231

فهرست منابع و مآخذ 233

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 328 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.