بررسی خداشناسی سعدی با تکیه بر صفات باری تعالی : پایان نامه کارشناسی رشته ادبیات فارسی


در حال بارگذاری
رشته ادبیات فارسی
zip - doc
280Kb
258 صفحه
دارای منابع بدون فهرست
۵,۰۰۰.۰۰ تومان

در همین راستا در تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم. این بار با پایان نامه کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع ” بررسی خداشناسی سعدی با تکیه بر صفات باری تعالی ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده بررسی خداشناسی سعدی با تکیه بر صفات باری تعالی

 آنچه در این مجموعه گرد آمده است نتیجه بررسی دو اثر بزرگ سعدی – گلستان و بوستان –به تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی است. هدف اصلی نگارنده بررسی خداشناسی سعدی با تکیه بر صفات باری تعالی بوده است.بخش اول شامل چکیده و پیش گفتار و مقدمه می‌باشد.

در بخش دوم، زندگی شیخ اجل سعدی بیان گردیده و در معرفی اجمالی او، اعم از تاریخ تولد، محل رشد، سفرها و استادان ، آثار و در آخر تاریخ وفات از منابع معتبر استفاده شده است.

 بخش سوم به تبیین ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی، ادبی دوران سعدی پرداخته است.

در بخش چهارم خاستگاه فکری او مورد بررسی قرار گرفته است تا از این طریق ریشه‌های فکر و اندیشه او و آبشخور باورهایش معلوم گردد. از این رو به بررسی شباهت‌های سعدی با شهاب الدین ابوحفص سهروردی ،ابوالفرج بن جوزی، محمد و احمد غزالی همت گماشته شده است.

در بخش پنجم با طرح این فرضیه که سعدی عارف است یا سخنوری متشرع، با بیان مضامین عرفانی و بیانات شرعی او، به فرضیه مورد نظر پاسخ داده شده است و در این حین با نگرش و تأمل در دو کتاب مشهور و معروف او «گلستان و بوستان» به آنچه تصدیق تشرع و عرفان اوست اشاره و نتیجه گیری شده است.

بخش ششم اختصاص به اصلی پایان نامه یعنی صفات و اسمای باری تعالی در دو اثر مذکور داشته و هر یک را به ترتیب الفبایی و به صورت مستقل با استناد به نوشته­ها و سروده­های شیخ آورده شده است.

در بخش هفتم صفتهایی را که سعدی به ندرت از آنها استفاده کرده است به ترتیب الفبا یاد کرده است.

در بخش هشتم با بررسی اوصاف جمالی وجلالی به فرضیه های اصلی رساله پاسخ داده و نتیجه کلی پژوهش بازگو شده است.

پیش گفتار

این پژ وهش،دو اثر گران قدر گلستان و بوستان از خداوند گار سخن – شیخ اجل – سعدی شیرازی را مورد بررسی قرار داده و کوشیده است از خلال آن تصویر روشنی مشخصی از خدای سعدی ارائه دهد.

پیشینه تحقیق

در باب ویژگی های فکری سعدی در حوزه معرفتی (Theology) تا کنون مقاله‌های پراکنده ای نگا شته شده است.

شادروان دکتر غلامحسین یوسفی در کتاب« دیداری با اهل قلم » و نیز مقدمه ای که بر دو کتاب گلستان و بوستان نگاشته اند وزنده یاد دکتر« عبدالحسین زرین کوب »در مجموعه «حدیث خوش سعدی » و دکتر«محمد علی اسلامی ندوشن » در کتاب « چهار سخنگوی وجدا ن ایرا نی/ اسلامی» و نیز شادروان «علی دشتی » در کتاب «قلمرو و سعدی» بیشترین نکات را در این مورد ابراز داشته اند : اما به نظر می رسد تا کنون پژوهش سازمان یافته ای که مبتنی بر صفات و اسمای الهی مندرج در بوستان و گلستان باشد صورت نگرفته است .

مساله تحقیق

این رساله در پا سخ این پرسش ها تدوین شده است.

خدای سعدی با توجه با توجه به دو کتاب تعلیمی او گلستان و بوستان – چگونه خدایی ست ؟

بیشترین صفات یا صفتی که از دید سعدی بر ازنده و یا معرف اوست کدام / کدام هاست ؟

و آیا صفاتی که وی به عنوان صفات ممتاز با بیشترین بسامد در مورد پروردگار به کار می برد ،در مورد انسان ها نیز به کار رفته است ؟یعنی آیا سعدی آدمیان را نیز شایسته تخلق به همان صفات می‌داند یا خیر؟

روند پژوهش :

نگارنده این پژوهش ، با مطالعه و فیش برداری از دو اثر -گلستان و بوستان- از دیدگاه خداشناسی و بررسی چند اثر مهم در این زمینه،همت گماشته است.

مقدمه:

سعدی در تاریخ ادب فارسی شاعری بزرگ و نویسنده­ای توانا وادیبی فرزانه شناخته شده است. بیت های بلندی که وی به صورت غزل، قصیده ، رباعی و ترجیع بند سروده از یک سو و دو کتاب مشهور او – بوستان و گلستان- از سوی دیگر دلیل آشکاری بر فسحت میدان ادب و ابداع در تعبیر، در آثار اوست.

بازنگری شعر و اندیشه­های والای سعدی در هر عصر و زمان و گلگشت در بوستان و گلستان وی که، مشحون از عطر گل­های فرهنگ اسلامی است، آدمی را به کمال انسانی و معنوی رهنمون می‌سازد.

آثار سعدی بازگوی تلاش او برای بیان معرفت خداست. در مجموعه او، همه پدیده­ها هدفمند است،تا انسان را از معرفت غریزی به معرفت ربانی فرصت عروج بخشد.

برگ درختان سبز پیش خداوند هوش                هر ورقی دفتری ست معرفت کردگار

«کلیات، ص 509» و…

فهرست منابع و ماخذ:

  • بوستان، سعدی، تصحیح : یوسفی، غلامحسین ، تهران: انتشارات خوارزمی ، چاپ هفتم، 1381
  • پژوهشی در روایات و مضامین سعدی، لسان، حسین، ذکر جمیل سعدی، کمیسیون ملی یونسکو ایران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1366.
  • تاریخ ادبیات ایران، ریپکا، یان، ترجمه : ابوالقاسم سری، انتشارات سخن، 1383.
  • تاریخ ادبیات در ایران، صفا، ذبیح الله ، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1351.
  • تاریخ ادبی ایران، برون ، ادوارد، ترجمه: علی پاشا صالح، انتشارات امیرکبیر، 1358.
  • تاریخ تمدن ، دورانت ، ویل، ترجمه: ابوالقاسم طاهره، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم، 1373.
  • تاریخ جنگ های صلیبی، گروسه، رنه، ترجمه: ولی الله شادان، نشر و پژوهش فرزان روز، چاپ دوم، 1384.
  • تاریخ قرون وسطی، ماله، آلبر ؛ ایزاک ، ژوله، ترجمه: میرزا عبدالحسین خان هژیر، تهران، نشر دنیای کتاب و نشر علم، 1366.

9- تحقیق درباره سعدی، ماسه، هانری، ترجمه: محمدحسن مهدوی اردبیلی؛ غلامحسین یوسفی، انتشارات توس، چاپ اول، 1364.

10 تحصیلات سعدی در بغداد و نظامیه‌بغداد، کسایی، نصرالله، سعدی شناسی، به کوشش : کوروش کمالی سروستانی بنیاد فارسی شناسی، 1378.

11-جستجو در تصوف ایران، زرین کوب ، عبدالحسین ، انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم، 1385.

12-چهار سخنگوی وجدان ایرانی، اسلامی، محمدعلی، نشر قطره، 1383.

13-حیات سعدی ، حالی، الطاف حسین، ترجمه: سیدنصرالله سروش، تهران، بنگاه دانش، 1316.

14-دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیرنظر : موسوی بجنوردی ، کاظم ،  ناشر: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.

15-دایره المعارف تشیع، زیرنظر: حاج سید جوادی، احمد صدر ، ناشر: شهید سعید محبی، 1383.

16- دربارگاه خاطر سعدی، شاهرخی، محمود، ذکر جمیل سعدی، کمیسیون ملی یونسکو ایران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1366.

17-رساله قشیریه، قشیری ، عبدالکریم بن هوازن، ترجمه: ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح : بدیع الزمان فروزان فر، انتشارات علمی و فرهنگی ، 1385.

18-زندگی وآثار مولانا جلال الدین رومی، اقبال ،افضل، ترجمه: حسن افشار، نشر مرکز، چاپ اول،‌1375.

19-سعدی، موحد، ضیاء، انتشارات طرح نو، چاپ سوم، 1378.

20-سعدی و سهروردی ، فروزان فر، بدیع الزمان ، مجموعه مقالات و اشعار بدیع الزمان فروزان‌فر، به کوشش: عنایت الله مجیدی، کتاب فروشی دهخدا، سال نشر: نامعلوم.

21- سعدی و فلسفه زندگی، رقابی، حیدر، ذکر جمیل سعدی

22- سعدی و معرفت کردگار، تجلیل، جلیل ، ذکر جمیل سعدی،

23- سلطان طریقت ، پورجوادی، نصرالله ، تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، 1359.

  • سوانح، غزالی، احمد، بر اساس تصحیح : هلموت ریتر، تصحیح : نصرالله پورجوادی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، 1359.
  • سیرت جلال الدین منکبرنی، خرندزی زیدری نسوی، شهاب الدین محمد، تصحیح : مجتبی مینوی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1344.
  • شرح مثنوی شریف، فروزان فر، بدیع‌الزمان ، انتشارات زوّار ، چاپ دهم، 1381.
  • شک و شناخت، غزالی توسی، ابوحامد امام محمد، ترجمه: صادق آیینه‌وند، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1362.
  • عوارف المعارف، سهروردی، شیخ شهاب الدین ، ترجمه: ابومنصوربن عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام: قاسم انصاری، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1384.
  • فرهنگ آنندراج، پادشاه ، محمد، متخلص به «شاد» زیرنظر محمد دبیرسیاقی، تهران، انتشارات کتابخانه خیام، 1336.
  • فرهنگ اصطلاحات معاصر، میرزایی، نجف علی، تصحیح : یاسین صلواتی، احمد امام‌زاده، دارالاعتصامی، 1377.
  • فرهنگ بزرگ جامع نوین (ترجمه المنجد) ترجمه: سیاح، احمد، انتشارات اسلام، 1377.
  • فرهنگ صبا، بهشتی، محمد، انتشارات صبا، چاپ پنجم، 1378.
  • فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، سجادی، سیدجعفر، انتشارات طهوری، چاپ دوم، 1373.
  • قابوسنامه ، عنصرالمعالی، کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن و شمگیربن زیار، تصحیح :غلامحسین یوسفی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ چهارم، 1366.
  • قلمرو سعدی، دشتی ،‌علی ، زیر نظر: مهدی ماحوزی، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، 1380.
  • کشف المحجوب ، هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، تصحیح : محمود عابدی، انتشارات سروش، 1384.
  • کلیات سعدی، تصحیح : اقبال آشتیانی ، عباس ، نشر علم، چاپ سوم، 1370.
  • کلیات سعدی، تصحیح: فروغی، محمدعلی ، انتشارات ققنوس، چاپ هفتم، 1379.
  • کیمیای سعادت، غزالی توسی، ابوحامد امام محمد، به کوشش : حسین خدیو جم، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ یازدهم، 1383.
  • گلستان، سعدی، تصحیح: یوسفی، غلامحسین، تهران، انتشارات خوارزمی، چاپ ششم، 1381.
  • لغت نامه دهخدا ،تألیف : دهخدا، علی اکبر، تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1373.
  • مثنوی معنوی، بلخی، مولانا جلال الدین محمد، تصحیح : رینولدنیکلسون، انتشارات ققنوس، چاپ پنجم، 1380.
  • ملل و نحل ، شهرستانی ،‌ابوالفتح محمد بن عبدالکریم، ترجمه: افضل الدین صدر ترکه اصفهانی، تصحیح و ترجمه: سید محمد رضا نائینی ، چاپ خانه‌علمی، سال چاپ (نامعلوم).
  • مولوی نامه، همائی، جلال الدین ، نشر هما، چاپ نهم، 1376.
  • نکاتی در سرگذشت سعدی، طباطبائی، محمدمحیط؛ ذکر جمیل سعدی.
  • نفثه المصدور، خرندزی زیدری نسوی، شهاب الدین محمد، تصحیح: امیرحسین یزدگردی ،‌اداره کل نگارش وزارت آموزش و پرورش، 1343.
  • نفحات الانس، جامی، عبدالرحمن ، تصحیح : محمود عابدی، تهران، انتشارات اطلاعات، 1370.
  • نواخوان بزم صاحبدلان، گزینش و گزارش: رضا انزابی نژاد ، تهران، نشر جامی، چاپ نهم، 1383.
  • نهج البلاغه، ترجمه: شهیدی، سیدجعفر، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هجدهم، 1379.

Abstract

Theology from sadi’s point of based on the attricbutes of the Almighty

What has been compiled and written in this thesis is resulted from studying the two great books by Sadi; Golestan and Boostan, edited by Dr. Gholamhosein Yousefi. My main objective to write this thesis was to study theology from Sadi’s point of view based on the attributes of the Almighty.

The first chapter includes an abstract and an introduction to the thesis.

The second chapter is a general biography of the great Master of Persian Literature, Sadi, as well as general information such as his birth date, living places, travels, masters, works and books, and finally the date of his death, which are all based on reliable sources.

The third chapter deals with political, social and literary conditions of the society on those days.

The fourth chapter is about the origin of Sadi’s ideas, in order to identify and recognize the roots and bases of his thoughts and beliefs. To achieve this goal, I have compared Sadi with Abohafz Sohrevardi, Abolfaraj Ibn Jozi, Mohammad Ghazali and Ahmad Ghazali.

The fifth chapter begins with this question “Was Sadi a Gnostic or a religious orator expressing mystical concepts and religious subjects matters?”. In this chapter the thesis hypothesis is answered and also a conclusion has been made on Sadi’s mystical and religious beliefs through studying his two great well known books; Golestan and Boostan.

The sixth chapter is the major and main part of the thesis, that is, the names and the attributes of the Almighty, mentioned by Sadi in these two books, and each of them are arranged alphabetically and independently on the base of this great master’s writings and poems.

The seventh chapter includes those divine attributes rarely used by Sadi, which are also mentioned alphabetically.

The eighth chapter answers the main hypothesis of the thesis by studying and investigating the attributes of beauty and magnificence of God the Almighty, and general conclusion of the thesis is also mentioned.

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 258 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.