موسیقی شعر در غزلیات سنایی : پایان نامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی


در حال بارگذاری
پایان نامه کارشناسی ارشد
zip - doc
850Kb
460 صفحه
دارای فهرست و منابع
۱۰,۰۰۰.۰۰ تومان

همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ موسیقی شعر در غزلیات سنایی  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده موسیقی شعر در غزلیات سنایی

موضوع این پایان نامه با عنوان « موسیقی شعر در غزلیّات سنایی » ، و هدف از این پژوهش ؛ آشنایی با  موسیقی شعر در غزلیّات سنایی  است . و روش کار ، نظری و بر اساس پژوهش کتابخانه ای می باشد .

ابزار آن کتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بیت به جهت تعیین انواع موسیقی در آن ، انتخاب شده است . سپس به تقطیع ،  استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به یافتن قافیه ،‌ حدود واصناف و احیاناً عیوب آن و بررسی موسیقی درونی و معنوی در غزلیّات سنایی ، پرداخته شده   است . و در پایان تحلیلی از یافته ها به عمل آمده و جمع بندی ، بیان شده است . با توجّه به بررسی های به عمل آمده ، شاعر در غزلیّاتش از 9 بحر و 50 وزن استفاده کرده است .

بالاترین بسامد بحر ها را رمل و کم ترین آن ها را متقارب دارد .  او از 15 زحاف استفاده نموده است ؛ که بیش ترین  آن ها حذف و کم ترین آن ها جدع ، نحر و حذذ است .     بیش تر اوزان غزلیّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ،  30 غزل می باشد. از نظر نوع ردیف های به کار رفته در غزلیّات تنوّع زیادی به چشم می خورد ولی  فعل  در درجه ی اوّل قرار دارد . شماره ی  غزل های مردّف او بیش از غزل های بدون ردیف است . تعداد قافیه های مقیّد نیز بیش تر از  قافیه های مطلق می باشد .

حدود  قافیه ها بر اساس کاربرد به ترتیب عبارت از : مترادف، متواتر  ، متدارک و متراکب است ؛  متکاوس وجود ندارد  . از نظر موسیقی معنوی بر اساس ابیات بررسی شده به ترتیبِ بسامد تشبیه ، تضاد ،  استعاره ، تناسب ، کنایه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبیه بیش ترین و مجاز کم ترین بسامد را داراست . موسیقی درونی نیز به ترتیبِ کاربرد ، واج آرایی ، جناس و تکرار می باشد .

فهرست مطالب

 فصل اوّ ل : کلّیّات تحقیق1

مقدّمه 2

برخی مشکلات تقطیع4

علائم اختصاری 5

نکات طرح پیشنهادی 6

فصل دوم : معرّفی سنایی و آثار او 10

نام و نسب حکیم 10

زمان و محلّ ولادت 10

آغاز شاعری حکیم 10

دوره های زندگی سنایی11

افسانه ای درباره ی علّت تحوّل سنایی11

مسافرت های سنایی12

مذهب سنایی 12

ارادت حکیم به شیخ یوسف همدانی12

وفات سنایی13

آثار سنایی13

مضامین دراشعار سنایی15

خلّاقیّت در اشعار سنایی16

مقام سنایی17

زبان سنایی 17

غزل با جلوه های عرفانی 18

سنایی در غزل زهدیّه و قلندریّه 18

پژوهش های انجام شده در مورد سنایی و آثارش19

فصل سوم : معرّفی غزل22

غزل در لغت22

غزل در اصطلاح22

غزل نام قالب یا مفهوم آن 23

حوزه ی غزل23

مضامین غزل 23

زبان غزل 24

منشأ غزل24

غزل در تاریخ ادبیّات 25

اقسام اصلی غزلیّات فارسی25

دوره های مختلف غزل 25

سیر غزل26

فصل چهارم : موسیقی شعر 31

شعر ، رستاخیز کلمات31

موسیقی32

پیوند شعر و موسیقی33

انواع موسیقی شعر33

عروض33

بیت34

مصراع 34

واج34

هجا35

ارکان35

سالم و مزاحف 36

مثمّن و مسدّس و مربّع 36

عروض و ضرب ( عجز ) ، صدر و ابتدا 37

تقطیع 37

مراحل تعیین وزن یک شعر فارسی 38

بحر 39

شش دایره ی مشهور بحر های عروضی40

ذوبحرین41

وزن 41

تأثیرات وزن43

عوامل مؤثّر بر چگونگی حالت وزن44

عوامل تغییر دهنده کیفیت موسیقی در اوزان 45

اوزان و مفاهیم46

اوزان نا مطبوع 48

اوزن شفّاف و اوزان کدر 49

اوزان خیزابی و اوزان جویباری49

اوزان دوری 49

قافیه 50

نقش های قافیه 51

حروف قافیه 51

حرکات قافیه52

عیوب قافیه52

اصناف و انواع قافیه53

حدود قافیه53

انواع قافیه ها از نظر جایگاه54

انواع قافیه های هنری 54

قافیه های مردّف 55

ردیف55

علّت توجّه ایرانیان به ردیف56

عوامل مهم در پیدایش ردیف در شعر فارسی 56

سود های ردیف57

زیان های ردیف57

ردیف بدون قافیه57

حاجب58

فصل پنجم : موسیقی شعر در غزلیّات سنایی60

1-رمل60

1-1- رمل مثمّن محذوف 60

1- 2-رمل مثمّن مقصور90

1-3- رمل مثمّن مقصور عروض محذوف ضرب 111

1-4- رمل مثمّن مخبون محذوف 111

1- 5 – رمل مثمّن مخبون محذوف سالم صدر و ابتدا 112

1- 6 – رمل مثمّن مخبون مقصور115

1- 7 – رمل مثمّن مخبون مقصورعروض اصلم مسبّغ ضرب116

1- 8 – رمل مثمّن مخبون اصلم 117

1-9 – رمل مسدّس محذوف118

1- 10 – رمل مسدّس مقصور 127

1- 11 – رمل مسدّس مخبون محذوف 133

1- 12 – رمل مسدّس مخبون اصلم مسبّغ عروض مقصور ضرب 134

2- هزج 135

2-1 -هزج مثمّن سالم135

2- 2- هزج مثمّن مسبّغ146

2- 3- هزج مثمّن اخرب 147

2- 4- هزج مثمّن مکفوف مقصور152

2- 5 – هزج مثمّن اخرب محذوف 153

2- 6- هزج مثمّن اخرب مقصور154

2- 7- هزج مثمّن اخرب مکفوف محذوف 154

2- 8 – هزج مثمّن اخرب مکفوف مقصور 166

2- 9 – هزج مسدّس محذوف173

2- 10- هزج مسدّس مقصور 178

2- 11- هزج مسدّس اخرب مقبوض صحیح عروض و ضرب180

2- 12 – هزج مسدّس اخرب مقبوض محذوف 182

2- 13 – هزج مسدّس اخرب مقبوض مقصور 193

3- خفیف05 2

3- 1- خفیف مسدّس مخبون 05 2

3- 2- خفیف مسدّس مخبون محذوف 05 2

3-3- خفیف مسدّس مخبون مقصور09 2

3- 4 – خفیف مسدّس مخبون اصلم 11 2

3- 5- خفیف مسدّس مخبون اصلم مسبّغ 216

4- مضارع 223

4- 1- مضارع مثمّن اخرب223

4-2- مضارع مثمّن اخرب مکفوف محذوف 227

4- 3- مضارع مثمّن اخرب مکفوف مقصور230

5- منسرح235

5- 1- منسرح مثمّن مطوی مکشوف235

5- 2- منسرح مثمّن مطوی مجدوع238

5- 3- منسرح مثمّن مطوی موقوف 238

5- 4- منسرح مثمّن مطوی منحور 241

6- رجز242

6- 1- رجز مثمّن سالم242

6- 2- رجز مثمّن مذال 244

6- 3- رجز مثمّن سالم عروض مذال ضرب248

6- 4- رجز مثمّن مطوی احذّ مقصور 248

7- مجتث250

7-1 – مجتث مثمّن مخبون 250

7-2 – مجتث مثمّن مخبون اصلم 250

7-3- مجتث مثمّن مخبون محذوف 251

7- 4- مجتث مثمّن مخبون مقصور252

7- 5- مجتث مثمّن مخبون اصلم مسبّغ253

8- سریع255

8- 1 – سریع مسدّس مطوی مکشوف 255

8- 2- سریع مسدّس مطوی موقوف256

9- متقارب259

9-1 متقارب مثمّن سالم 259

9- 2 – متقارب مثمّن محذوف 260

فصل ششم : نتیجه گیری 262

جدول بحر ها و اوزان کاربردی در غزلیّات 264

نمودارستونی بحرها269

نمودار دایره ای درصد بحرها  270

نمودار ستونی انواع ردیف ها271

نمودار دایره ای درصد غزل های مردّف و بدون ردیف 273

نمودار ستونی حدود قافیه ها 274

نمودار دایره ای درصد حدود قافیه ها 275

نمودار ستونی زحافات 276

نمودار دایره ای درصد زحافات 277

نمودار دایره ای درصد قافیه های مقیّد و مطلق 278

نمودار دایره ای درصد اوزان سالم و ناسالم 279

نمودار ستونی موسیقی درونی280

نمودار ستونی موسیقی معنوی 281

منابع و مآخذ282

چکیده ی انگلیسی287

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 460 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.