بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات


در حال بارگذاری
پایان نامه کارشناسی ارشد
zip - doc
200Kb
100 صفحه
دارای فهرست و منابع
۱۰,۰۰۰.۰۰ تومان

همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو در دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه علمی زبانشناسی  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو

پژوهش حاضر با عنوان ” بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو ” کوششی است جهت شناساندن سبک فردی شعر شاملو به لحاظ معیارهای زبانشناختی. یافته های این پژوهش از طریق بررسی منتخب اشعار شاملو در کلیه مجموعه آثارش بدست آمده است.

در این پژوهش این نکته را دریافتیم که راز زیبایی و زبان نسبتا منحصر به فرد شعر شاملو در فراهنجاری های زبانی خاصی است که او در اشعارش از آنها بهره برده است؛ فراهنجاری هایی از نوع واژگانی، صرفی، نحوی ،معنایی و کهن گرایی. با بررسی آین فراهنجاری ها در منتخب اشعار شاملو پی بردیم که برجسته ترین فراهنجاری بکار رفته در اشعار، فراهنجاری زمانی یا همان کهن گرایی است، که شاملو بطرز مبالغه آمیزی در اشعارش از آن بهره برده بطوری که زبان شعرش را نسبتا یکدست آرکائیک کرده است.

شاملو با بهره گیری از این قبیل شگردها نه تنها به زیبایی، صلابت، فصاحت و بلاغت اشعارش افزوده بلکه کاربرد فراهنجاری هایی از این دست توسط او به آفرینش سبکی منحصر به فرد با عنوان “شعر سپید” انجامیده است.

پیشگفتار: ادبیات به اقتضای ماهیت خود که دربارﮤ زندگی و پیچیدگی وجوه گوناگون آن است، از سرشتی پذیرنده برخوردار است و این قابلیت را دارد که از دیدگاه علوم دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

سالهاست که شیوه هایی در نقد ادبی متداول شده اند که اصول و روشهای آنها از علوم نشأت می گیرد؛ از قبیل نقد فلسفی، نقد روانکاوانه، نقد تاریخ مبنایانه، نقد ساختار گرایانه، نقد مارکسیستی، نقد صور نوعی، نقد جامعه شناسانه، نقد نشانه شناسانه، و… . با این حساب زبانشناسی را نباید یک استثنا تلقی کرد. از آنجا که زبانشناسی مطالعه ی علمی زبان یعنی تار و پود بوجود آورندﮤ ادبیات است، قاعدتاً می تواند با نقد ادبی پیوند داشته باشد.(خوزان مریم، 1369، ص 12)

فهرست مطالب

پیشگفتار2

  • مباحث نظری

مقدمه 2

  • ساختگرایی 3
  • زبان و نشانه3

1-2-1 زبان و گفتار 4

1-2-2 نشانه زبانی5

1-2-3 رابطه5

1-2-4 همزمانی و درزمانی 5

1-3 نقش های زبان 8

1-3-1 نقش های زبان از دیدگاه یاکوبسن9

1-3-1-1 نقش عاطفی9

1-3-1-2 نقش ترغیبی10

1-3-1-3 نقش ارجاعی . 10

1-3-1-4 نقش فرازبانی  10

1-3-1-5 نقش همدلی .. 11

1-3-1-6 نقش ادبی .. 11

1-3-2 اشکالات تقسیم بندی یاکوبسن.. 12

1-3-3 اشکالات تقسیم بندی مارتینه.. 13

1-3-4 اشکالات تقسیم بندی هلیدی . 13

1-4 نقش زیبایی آفرینی یا ادبی.. 14

1-5 نقش های زبان هنجار. 17

1-6 نقش های زبان فراهنجار 17

1-7 برجسته سازی ادبی  19

1-7-1 فراهنجاری .. 20

1-7-1-1 فراهنجاری واژگانی.. 22

1-7-1-2 فراهنجاری نحوی  22

1-7-1-3 فراهنجاری نوشتاری. 23

1-7-1-4 فراهنجاری معنایی. 23

1-7-1-5 فراهنجاری گویشی . 24

1-7-1-6 فراهنجاری سبکی  24

1-7-1-7 فراهنجاری زمانی (کهن گرایی) .. 25

1-7-2 قاعده افزایی. 25

2- پیشینه. 25

مقدمه. 28

2-1 مطالعات زبانشناختی ادبیات در غرب.. 28

2-2 مطالعات زبانشناختی ادبیات در ایران .. 32

3- فراهنجاری های زبانی شعر شاملو.

مقدمه.

3-1 فراهنجاری زمانی یا کهن گرایی.

3-1-1 کهن گرایی صرفی  36

3-1-1-1 بکار بردن پسوند جمع ساز “گان”.. 36

3-1-1-2 بکار بردن پسوند جمع ساز “ان”. 37

3-1-2 کهن گرایی نحوی . 37

3-1-2-1 کاربرد “را” به جای “به”، “با”، و “برای”.. 37

3-1-2-2 رعایت “ی” شرط در جملات شرطی 39

3-1-2-3 افزودن پیشوند “ب” در آغاز فعل برای تأکید. 39

3-1-2-5 بکار بردن “همی” به جای “می”. 41

3-1-2-6 افزودن “ا” در آخر اسم یا اسم مصدر برای تعظیم، تفخیم و تعجب 41

3-1-3 کهن گرایی واژگانی . 41

3-1-3-1 فعل های کهن .. 41

3-1-3-1-1 فعل های ساده.. 42

3-1-3-1-2 فعل های پیشوندی . 49

3-1-3-1-3 فعل های مرکب .. 58

3-1-3-1-4 عبارت های فعلی .. 64

3-1-3-2 اسم های کهن  69

3-1-3-3 صفت های کهن .. 77

3-1-3-4 قیدهای کهن .. 81

3-1-3-4-1 قیود یا ادوات شک وتردید.. 81

3-1-3-4-2 قیود یا ادوات تشبیه .. 83

3-1-3-4-3 قیود و حروف ربط مرکب 86

3-1-3-5 حرف اضافه های کهن .. 91

3-1-3-6 ضمایر کهن. 99

3-1-3-6-1 ضمایر شخصی. 99

3-1-3-6-2 ضمایر انعکاسی .. 100

3-1-3-6-3 ضمایر اشاره.. 102

3-1-4 کهن گرایی معنایی. 104

3-2 فراهنجاری واژگانی  109

3-2-1 واژگان جدید 109

3-2-1-1 ترکیبات ابداعی . 110

3-2-1-1-1 اسم + اسم.. 110

3-2-1-1-2 اسم + صفت.. 112

3-2-1-1-3 صفت + اسم.. 113

3-2-1-1-4 اسم + پسوند. 116

3-2-1-1-6 پیشوند + اسم

3-2-1-1-7 پیشوند + صفت

3-2-1-1-8 اسم + بن فعل..

3-2-1-1-9 صفت + بن فعل .

3-2-1-1-10 حرف اضافه + بن فعل

3-2-1-2 واژگانی ابداعی .

3-2-1-3 عبارت های ابداعی .

3-2-2 فعل های جدید

3-3 فراهنجاری نحوی….

3-3-1 جابجایی نهاد

3-3-1-2 جابجایی فعل و عبارتهای فعلی .

3-3-1-3 جابجایی قید

3-3-1-4  جابجایی ضمایر منفصل و متصل

3-3-1-5 جابجایی سایر عناصر جمله

3-3-1-5-1 جابجایی منادا

3-3-1-5-2 جابجایی جمله پیرو

3-3-2 ایجاد فاصله میان اجزای عبارت فعلی

3-3-3 حذف عناصر جمله

3-3-4 کاربرد واژگان در نقش های متفاوت

3-3-4-1 کاربرد اسم به جای صفت

3-3-4-2 کاربرد صفت به جای صفت

3-3-4-3 کاربرد صفت به جای اسم

3-3-4-4 کاربرد اسم به جای قید

3-3-5 استفاده از شناسه فعل به جای فعل

3-4 فراهنجاری صرفی

3-5 فراهنجاری معنایی

4 نتیجه گیری

فهرست منابع پژوهش

1- Abercrombie, D. Studies in phonetics and Linguistics, Oxford, 1971.

2- Austerlitz, R. “Parallelism”. Poetics, Warsaw and the Hague, 1961.

3- Baudouin de Courtenay, G. The Language of Life: An Intriduction to the Science of Genetics, N.Y. 1966.

4- Brentano, F. Psychology vom Empirischen Standpunkt, Π. Leipzig, 1925.

5- Buhler, K. Sprach Theorie. Jena, 1935.

6- Cluysenaar, A. Introduction ti Literary Stylistics, London, Batsford, 1976.

7- Cohen, J. Structure du Language Poetique. Paris, Flammarion, 1987.

8- Crombie, W. Free Verse and Prose Style, London, 1987.

9- Crystal, D. Davy, D. Investigating English Style, London, Longman, 1969.

10- Culler, J. Structuralist Poetics. London, 1975.

11- Esau, H. “Literary Style and the Linguistic Approach”. Journal of Literally Semantics. No. 3. pp. 57-65, 1974.

12- Fregue, G. “Über Sinn and Bedeutung”. Zeitscherift für Philosophy und Philosophische Kritik. No. 100, 1992.

13- Halliday, M.A.K. et al. The Linguistic Sciences and Language Teaching. London, 1964.

14- Halliday, M.A.K. Explorations in the Functions of Language. London, Arnold, 1973.

15- Harvanek, B. “The Functional Differentation of Standard Language”. In Garvin, P. (ed) Prague School Reader in Esthetics, Literally Structure and Style. Georgetown, Georgetown Univ. Press, pp. 3-16, 1932.

16- Jakobson, R. “Linguistics and Poetics”. Scbeok, T.A. (ed). Style in Language. Camb. MIT. Press, 1960.

17- Jakobson, R. Main Trends in the Science of Language. London, 1973.

18- Leech, G.H. A Linguistic Guide to English Poetry. N.Y. Longman, 1969.

19- Lyons, J. Semantics. Cambridge, Camb. Univ. Press, 1977.

20- Martinet, A. Eléments de Linguistique Générale. Paris, 1977.

21- Marty, A. Untersuchungen Zur Grundlegung der Allgemeinen Grammatik und Sprach Philosophie, Halle, 1908.

22- Marty, A. ” Über Subjectlose Sätze und Verhältins der Grammatik zur Logik und Psychologie”. Gesammelte Schriften,Π Halle, 1918.

23- Masaryk, T.G. Versuch Einer Konkreten Logik. Wien, 1887.

24- Mukarovsky, J. “Standard Language and Poetic Language”. In Garvin, P. (ed) , Prague School Reader in Esthetics, Literally Structure and Style. Georgetown Univ. Press, 1932.

25- Ohmann, R. “Generative Grammars and the Concept of Literally Style”.Word, No. 20, 1964.

26- Saussure, F. de. Course de Linguistique Générale. Bally, G.E. Sechehaye; A-(ed) Paris, 1922.

27- Saussure, F. de. Course de Linguistique Générale. Engler, R. (critical ed) Wiesbaden, 1968.

28- Short, M.H. ““Prelude I” to a Literally Linguistic Stylistics”. Style. No. 6. pp. 149-157, 1973.

29- Spiegelberg, H. The Phenomenological Movement, I. The Hague, 1965.

30- Thorne, J.P. “Generative Grammar and Stylistic Analysis”. In Lyons, J. (ed) New Horizons in Linguistics. Harmonds-Worth. Penguin, pp. 185-197, 1970.

31- Widdowson, H.G. “On the Deviane of Literally Discourse”. Style, No. 6, pp. 294-306, 1972.

32- Banfield,, A. Unspeakable Sentences: Narration and Representation in the Language of Fiction. London, Routledge & Kegan Paul. 1982.

33- Burton, D. Dialogue and Discourse: A Sociolinguistic Approach to Modern Drama Dialogue and NaturallyOccuring Conversation. London, Routledge & Kegan Paul, 1980.

34- Carter, R. “Language and Literature”. In Collinge, N.E. (ed) An Encyclopedia of Language. Routledge, 1990.

35- Fish, S. “What Is Stylistic and Why Are They Saying Such Terrible Things About It?”. In Is There a Text in This Class?, Cambridge, Harvard Univ. Press, 1980.

36- Levin, S. Linguistic Structure in Poetry. The Hague, Mouton, 1962.

37- Pratt, M.L. Toward a Speech Act Theory of Literary Discourse. Bloomington, Indiana Univ. Press. 1977.

38- Martinet, A. Elements of General Linguistics. London, 1962.

39- وحیدیان کامیار، تقی. زبان چگونه شعر می شود. مجموعه مقالات، مشهد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، 1383.

40- صفوی، کوروش. از زبان شناسی به ادبیات. ج اول: نظم. تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. 1383.

41- پورنامداریان، تقی. سفر در مه، تاملی در شعر احمد شاملو. تهران، انتشارات نگاه. 1381.

42- سلاجقه، پروین. امیر زاده ی کاشی ها، نقد شعر معاصر، احمد شاملو. تهران، انتشارات مروارید، 1384.

43- پرهیزکاری، سعید. سنگ بر دوش، تحلیلی بر آشنایی زدایی در شعر شاملو. مهر برنا، تهران، 1384.

44- باطنی، محمد رضا. توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی. تهران، امیر کبیر، 1356.

45- حق شناس، علی محمد. ((شعر، نظم، نثر: سه گونه ی ادبی)). دومین کنفرانس زبانشناسی نظری و کاربردی. تهران، 1371.

46- روبینز، آر. اچ. تاریخ مختصر زبانشناسی. ترجمه علی محمد حق شناس، تهران، نشر مرکز، 1370.

 47- شفیعی کدکنی، محمد رضا. موسیقی شعر. تهران، آگاه، 1368.

48- فالر، راجر، و دیگران. زبانشناسی و نقد ادبی. ترجمه مریم خوزان. حسین پاینده. تهران، نشر نی، 1369.

49- قویمی، مهوش. ((زبانشناسی و کاربرد آن در ادبیات، پیدایش نقد ساختاری)) مجله زبانشناسی، س. 5. ش. 1. صص 77-90. 1367.

50- فلاح، حسین علی. پیوند موسیقی و شعر. تهران، نشر فضا، 1367.

51- نجفی، ابوالحسن. مبانی زبانشناسی. تهران، دانشگاه آزاد ایران، 1358.

52- احمدی، بابک. ساختار و تاویل متن. تهران، نشر مرکز، 1370.

53- باطنی، محمد رضا. پیرامون زبان و زبانشناسی. تهران. فرهنگ معاصر، 1371.

54- ثمره، ید الله. ((تحلیل سبکی یک شعر منسوب به حافظ)) مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تهران. ص 22، ش 3-4.

55- حق شناس، علی محمد. مقالات ادبی زبان شناختی. تهران، نیلوفر، 1370.

56- ناتل خانلری، پرویز. وزن شعر فارسی. تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1345.

57- شمیسا، سیروس. فرهنگ عروضی. تهران، خانه ترجمه، 1354.

58- _____ آشنایی با عروض و قافیه. تهران، فردوس، 1366.

59- _____ عروض. دانشگاه پیام نور، 1368.

60- فرزاد، مسعود. مبنای ریاضی عروض. تهران، چاپخانه بانک ملی ایران. 1345.

61- _____ عروض مولوی. مجله خرد و کوشش. اردیبهشت 1349.

62- _____ عروض رودکی. مجله خرد و کوشش. آبان 1349.

63- _____ مجموعه اوزان فارسی. مجله خرد و کوشش. بهمن 1349.

64- _____ عروض حافظ. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. ش 1، فروردین 1350.

65- _____ مساله هشتصد ساله وزن رباعی. مجله خرد و کوشش. پاییز 1354.

66- نجفی، ابوالحسن. اختیارات شاعری. جنگ اصفهان. دفتر دهم. 1352.

67- _____ درباره طبقه بندی وزن های شعر فارسی. آشنایی با دانش، دانشگاه آزاد ایران. ش. 7. فروردین 1359.

68- وحیدیان کامیار، تقی. تکیه و وزن شعر فارسی. راهنمای کتاب. شش. 4و5و6. 1352.

69- _____ بررسی وزن شعر عامیانه فارسی. تهران. آگاه 1357.

70- _____بررسی اوزان نوحه ها. مجله دانشگاه انقلاب. ش. 32. 1362.

71- _____ عروض فارسی در یک مقاله. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ش. 1. س. 16. 1362.

72- _____ وزن و قافیه شعر فارسی. مرکز نشر دانشگاهی. 1367.

73- حقوقی، محمد. شعر زمان ما. احمد شاملو. چ. دوم. تهران. نگاه، 1368.

Abstract

 The present research entitled “the study of linguistic abnormalities in Shamlu’s poetry” is an effort for recognition of the subjective style of Shamlu’s poetry in perspective of linguistics criteria. This research has been attained from surveying a chosen set of Shamlu’s poetries from all his poetry’s collections. From this research we realized the point that the beauty secret and singularity of the language of Shamlu’s poetry is due to some special linguistic abnormalities which he applied in his poetries. The abnormalities listed as terminological abnormalities, syntactical abnormalities, semantical abnormalities, declensional abnormalities and archaism. With surveying these selections of poetries we found out that the most typical abnormality used in Shamlu’s poetry is time abnormality or “Archaism”. Shamlu applied these abnormalities in a superlative level; so as the language of his poetries became almost slick archaic.

With the use of such techniques in his poetries, Shamlu not only enhanced the beauty and fluency of his poetries, but also the usage of similar abnormalities created an exclusive style entitled “Sepid Poetry” by him.

Payame Noor University

Department of Linguistics

Title:

The Stusy of Linguistic Abnormalities in Shamlo’s Poetry

By:

Maryam Sahrabin

Supervisor:

Taghi Vahidian Kamyar PHD

Advisor:

Shahla Sharifi PHD

Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of M.Sc In Linguistics

May, 2009

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد  180 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.