بررسی تاثیر میزان بکارگیری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران : پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات


در حال بارگذاری
پایان نامه کارشناسی ارشد
zip - doc
1.4Mb
200 صفحه
۱۰,۰۰۰.۰۰ تومان

یکی از رشته های زیر مجموعه فنی و مهندسی که علاقمندان بسیاری در کشور ما دارد رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات IT می باشد که تیم مسترداک در حال تکمیل سری جدیدی از پایان نامه های ارشد این رشته تحصیلی برای کاربران خود میباشد. مسترداک در ادامه چکیده و مقدمه به همراه فهرست پایان نامه با موضوع  ” بررسی تاثیر میزان بکارگیری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران ” با فرمت Word (قابل ویرایش) در 200 صفحه را معرفی مینماید. امیدواریم برای کمک به پژوهش و رساله شما مورد استفاده قرار بگیرد.

خلاصه بررسی تاثیر میزان بکارگیری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

تابستان 85

فصل اول:

معرفی تحقیق

– مقدمه

– تعریف موضوع

– بیان مساله

– اهداف تحقیق

– اهمیت و ضرورت تحقیق

– فرضیه‌های تحقیق

– تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های اصلی تحقیق

مقدمه:

تحولی ژرف در شرف وقوع است. تحولی که در سالهای آینده جامعه صنعتی را اساساً دگرگون خواهد نمود. این تحول ویژه، نتیجه پیشرفتهای سریع و بی‌سابقه تکنولوژی اطلاعات در سالهای اخیر است. پیشرفت علم و دانش در سالهای اخیر دستاوردهای فراوانی را برای انسان به همراه داشته است. آخرین پیشرفتها در زمینه ارتباطات، مخابرات، ماهواره‌ها، کامپیوترها، مسافرتهای فضایی، مهندسی ژنتیک و سایر علوم، نوید بخش تحولات بیشتر در قرن آینده است. (فقیه و سرافراز، 1372، ص 22)

الوین تافلر در کتاب جابجایی در قدرت به عناصر سه گانه قدرت اشاره می‌کند که عبارتند از:

خشونت، ثروت و دانایی. بدین معنا که اگر در زمان انقلاب صنعتی، قدرت سرمایه یا ثروت حرف اول را در جهان آنروز می‌زد ولی امروزه این قدرت، مفهوم دانایی است که حرف اول را در جهان خواهد زد. به زعم تافلر بر خلاف دهه‌های قبل این قدرت زور یا بازو نیست که تعیین کننده قدرت جهانی یا گوینده حرف اول در جهان است بلکه این دانایی و اطلاعات بشری است که می‌تواند تکلیف ابرقدرت آینده را در جهان آینده روشن کند در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های انفعالی و اقتصادی در این قرن در مقابل سرمایه‌گذاریهای اطلاعاتی و علمی بسیار ناچیز و کم و کمتر خواهد شد.

تافلر علت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نیاز اطلاعاتی او به تکنیکها و فنون اطلاعاتی پیشرفته در زمینه تکنولوژی نظیر کامپیوتر می‌داند و همچنین علت قدرتمندی ژاپن در صحنه جهانی امروز و آینده را بعلت برخورداری از نظام اطلاعاتی و دانایی دقیق در صحنه جهانی می‌داند و یا علت ابرقدرت شدن احتمالی اروپا در یکی کردن قدرت تحقیق و توسعه و جمع‌آوری توان اطلاعاتی و دانایی خود در زمینه پیشرفت و تکنولوژی می‌داند. (تافلر، 1370، ص 90)

عصر اقتصاد خود معیشتی و کشاورزی با بهره‌گیری از روشهای مبتدی مانند نیروی فیزیکی انسان و حیوان نقش اقتصادی خود را ایفا کرد و عصر انقلاب صنعتی نیز بر پایه بهینه سازی روش تولید انبوه با استفاده از نیروهای محرکه و بهره‌گیری از منابع انرژی شکوفایی خود را نمایان ساخت. اما اکنون عصر اطلاعات است که هسته و یاخته اساسی آنرا توانهای رایانه‌ای و شبکه‌های ارتباطی تشکیل می‌دهد در این دوران هدف اساسی بر افزایش توان فکری و اطلاعاتی و ارتباطی جامعه قرار دارد که محصول چنین ساختاری افزایش آگاهی اجتماعی و برقراری تعادل در دانش عمومی و بهره‌گیری از فناوریهاست و از آنجایی که بهره‌گیری از رایانه‌ها از دهه 50 آغاز شده. اهمیت این فناوریها بر همگان اثبات شده است. (مومنی، 1380، ص 664)

نگرش جدیدی که بر دنیای پست مدرن[1] حاکم است نشان می‌دهد که خواسته‌های اقتصاد پویا و سازمانهای جدید و در حال تحول مستلزم ایجاد ساختارهای جدید اجتماعی، سبکهای رهبری جدید و همچنین رهیافتهای نوین در ساختار سازمانی است و همه ناشی از سیل عظیم تولید و گسترش اطلاعات در عصر حاضر است که سازمان را مجبور به نگرش مجدد در عملکرد و فعالیتهایش می‌کند.

[1] – Post modern

و…

فصل دوم :

ادبیات نظری و تجربی تحقیق

 1- قسمت اول: فن‌آوری اطلاعات

2- قسمت دوم: سازمان و ساختار سازمانی

3- قسمت سوم: پیشینه تحقیق

4- قسمت چهارم: تاریخچه و معرفی شرکتهای سهامی بیمه ایران

قسمت اول:

فن‌آوری اطلاعات(IT)

مقدمه

اطلاعات همانند خونی است که در کالبد سازمان جریان می‌یابد و به آن حیات می‌بخشد، اطلاعات می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را در مورد ساختار، تکنولوژی و نوآوری تغذیه نماید، و همچنین اطلاعات همانند یک رگ حیاتی است که سازمان را به عرضه کنندگان مواد اولیه و مشتریان متصل می‌سازد، توسعه فن‌آوری اطلاعات مانند کامپیوترها و وسایل ارتباط الکترونیکی ماهیت بسیاری از کارهای دفتری را دگرگون کرده‌اند، شبکه‌های کار در خانه و خودکار شدن، امکان محدود کردن بعضی بخشها و کاهش تعداد کارکنان سازمان را فراهم آورده‌اند. از این پدیده‌ها (فن‌آوری اطلاعات) ممکن است چنین استنباط شود که سازمانهای بزرگ کوچکتر می‌شوند و گرایش بسوی انواع انعطاف‌پذیرتر و کوچکتر سازمان نیرومندتر می‌شود.

فن‌آوری اطلاعات همچنین می‌تواند منجر به تغییرات نسبتاً وسیعی در سطح بین‌المللی باشد. زیرا این فن‌آوریهای اطلاعاتی و کامپیوترها می‌توانند تاثیر شدیدی بر عملکردهای اقتصادی و اجتماعی و مناسبات جهانی داشته باشند. هم در پیش‌بینیهای خوشبینانه از نظر ابعاد مثبت تاثیرات فن‌آوری اطلاعات بر شیوه‌های زندگی و هم در بدبینیهای موجود نسبت به تاثیرات مخرب آن عناصری از واقعیت نهفته است، به هر تقدیر، بر بازار کار و شیوه زندگی تاثیر خواهد نهاد.

در حال حاضر فن‌آوری اطلاعات مهمترین مساله‌ای نیست که یک کشور بخصوص با آن روبرو باشد بلکه تجلی آن بعنوان سریع‌التغیرترین عامل اقتصاد بسیاری از کشورها، مساله‌ساز است. این فن‌آوری به سرعت در حال بهسازی و ارتقاست و هزینه‌ها با سرعت قابل توجه کاهش می‌یابند. دامنه کاربرد آن بسیار وسیع است و در غالب صنایع تاثیرات آن بر قیمت تمام شده محصول از نظر سهم هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی از اهمیت بسیار برخوردار است.

همچنین کاربرد این فن‌آوریهای اطلاعاتی در سازمانها در حکم یکی از منابع و دارائیهای با ارزش سازمانی است و انتخاب و تعیین استراتژی صحیح برای کاربرد آن ضروری است.

و…

قسمت دوم:

سازمان و ساختار سازمانی

مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان»

سازمانها نقش عمده‌ای را در جهان نوین ایفا می‌کنند. حضور سازمانها اساساّ هر بخشی از زندگی اجتماعی کنونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیتر دراکر معتقد است که امروزه جوانان باید سازمانها را همانگونه بیاموزند که اجدادشان کشاورزی را آموختند.

همه ما می‌دانیم که تحولات بزرگ اجتماعی اصولاً زائیده فعالیتهای سازمانی بوده است. امپراتوری رم، گسترش مسیحیت و رشد و توسعه سرمایه‌داری سوسیالیزم همگی از طریق فعالیتهای سازمانی امکان‌پذیر شده است. دفع ضایعات اتمی، تروریسم، بیکاری و سایر مسائلی که جامعه کنونی با آن روبروست همگی به گونه‌ای است که درکشان بدون درک مفاهیم سازمان و محتوای سازمانی دشوار است.

سازمانها هم می‌توانند مفید باشند و هم می‌توانند بذر نفاق و دشمنی را بپرورانند. سازمانها منافع فردی و گروهی اعضای جامعه را تامین می‌کنند. همچنین سازمانها در ارائه و تدوین سیاست‌های دولت نقشی فعال دارند.

یکی از نویسندگان بزرگ متون و ادبیات سازمانی (هال) می‌گوید که ما زمانی می‌توانیم به این پرسش که چرا باید سازمانها را مطالعه کنیم پاسخ دهیم که همه مطالب مربوط به سازمان را مطالعه کرده باشیم. بدون تردید در زمان کنونی که همگی در کشور سازمانی بسر می‌بریم مدیریت اهمیت زیادی دارد، ولی آنچه را که باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم سازمان است نه تنها مدیریت.

در کل می‌توان اهمیت مطالعه سازمان را در این جمله ریچارد هال خلاصه کرد:

«هر قدر ما بیشتر بتوانیم دنیایی را خلق کنیم که از نظر معنوی، اخلاقی و سیاسی تجانس لازم را داشته باشد بعنوان نیروی کار و شهروند بهتر می‌توانیم سازمانها را اداره کنیم و مقاومت نماییم.»

در این قسمت از تحقیق محقق کوشیده است که با مطالعه و بررسی ادبیات نظری در خصوص تئوریهای سازمان و ساختار سازمان، اصول سازمان‌دهی و ساختار بندی سازمانها تصویری جامع از سازمان و مسائل ساختاری آنرا پیش روی خوانندگان قرار دهد.

و…

قسمت سوم:

پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق:

الف) تحقیقات خارج از کشور:

1- بررسی و پژوهش اسمیت[1]

تمرکز این مطالعه بر استفاده از فن‌آوری اطلاعات در فرایند تصمیم‌گیری استراتژیک می‌باشد این مطالعه بر انواع فن‌آوری اطلاعات، سطح استفاده و چگونگی استفاده از آنها و سطح عملکرد ناشی از استفاده از فن‌آوری اطلاعات توجه نموده است. برای تعیین اثرات پاره‌ای عوامل مانند فعالیتهای تصمیم‌گیری[2] منزلت تصمیم گیرندگان در سازمان، محتوای استراتژیک تصمیمات و تجربیات کاربران بر روی استفاده یا اجرای فن‌آوری اطلاعات در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک داده‌های گردآوری گردیده است.

همچنین این مطالعه برای تعیین اینکه آیا تعدادی از عوامل مرتبط به تصمیم بر استفاده از فن‌آوری اطلاعات در فرآیند تصمیم‌گیری اثر دارد تلاش نموده است. پاره‌ای از این عوامل عبارتند از: نوع تصمیمات، فعالیت تصمیم‌گیری، درجه تصمیم‌گیری سازمان و کاربران در توسعه فن‌آوری اطلاعات، سطح تجربیات کاربران، حمایت سازمانی فن‌آوری اطلاعات، جامعیت تصمیم‌گیری‌های سازمان و رضایتمندی کلی از نتایج تصمیم.

این عوامل منجر به گسترش یک فرضیه اساسی می‌گردد. فن‌آوری اطلاعات می‌تواند اثر مستقیم و مثبت بر فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک داشته باشد. این مطالعه همچنین نرم‌افزارهای تصمیم‌گیری را که در بازار وجود دارد را بررسی نموده و عوامل اثر گذار بر فن‌آوری اطلاعاتدر تصمیم‌گیری استراتژیک را نیز مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و داده‌های بایگانی شده گردآوری شده است.

بررسی و پژوهش ویگاند[3]:

در این مطالعه تجری با استفاده از مفاهیم تئوریکی چندگانه به بررسی اثرات فن‌آوری اطلاعات خصوصاً پست الکترونیک بر ساختار، افراد و وظایف سازمانی پرداخته شده است. مدل الماسی تعامل انسانی[4] برای تعیین اینکه چگونه هر یک از مولفه‌ها قادر به تغییر در دیگر مولفه‌ها هستند، جهت محیطهای درونی و بیرونی سازمان توسعه داده شده گروه نمونه شامل 390 نفر از کارکنان حرفه‌ای، اداری و پشتیبانی بود.

داده‌ها بوسیله تکمیل پرسشنامه گردآوری گردید و 45% از پرسشنامه‌های توزیع شده برگشت داده شد. در نتیجه استفاده از پست الکترونیک برای دستیابی به طبقات مختلف شغلی در سازمانها و سطوح مختلف وظیفه‌ای مشخص گردید که مرزهای سلسله مراتبی بین سطوح میانی و اداری شکسته می‌شود. همچنین استفاده از پست الکترونیک برای فواصل جغرافیایی و هماهنگ کردن افراد در واحدهای پراکنده سازمانی افزایش یافته است.

[1] – Michael paul smit

[2] – Decision activity

[3] – F. Dianne lux vigand

[4] – Organizational interactional diamond model

و…

قسمت چهارم:

 – ساختار و تشکیلات شرکت سهامی بیمه ایران ،

– خلاصه‌ای از وضعیت عمومی مجتمع‌ها و شعب بیمه‌ای شرکت سهامی بیمه ایران در شهرتهران

بیمه چیست؟

بیمه، اشخاصی را که متحمل لطمه، زیان یا حادثه ناخواسته‌ای شده‌اند قادر می‌سازد که پیامدهای این وقایع ناگوار را جبران کنند. خسارتهایی که به این قبیل افراد پرداخت می‌گردد از پولهایی تأمین می‌شود که گروه مشتریان برای خرید بیمه می‌پردازند و با پرداخت آن در جبران خسارت همدیگر مشارکت می‌کنند. به بیان دیگر همه آنهایی که بیمه می‌خرند با مشارکت در سرمایه‌ای که متعلق به همه خریداران بیمه است، در جبران خسارت و زیان‌های هر یک از افراد زیان دیده شریک و سهیم می‌شوند.

نگاهی به بیمه ایران:

در پانزدهم آبان سال 1314 موسسه‌ای به نام شرکت سهامی بیمه ایران بنیان گرفت که امروزه نه تنها در سراسر کشور بلکه در کشورهای اروپایی و آسیایی و به ویژه در خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نامی‌ آشنا و پرآوازه است.

این شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای در زمینه عملیات بیمه‌گری و گسترش شعب و شبکه نمایندگی برخوردار شده و در حال حاضر حدود 60 درصد از کل بازار بیمه کشور را در اختیار دارد.

بیمه ایران در سال 81 موفق شد فعالیتهای خود را به سطح استانداردهای بین‌المللی ارتقاء  دهد و پس از بررسی عملکرد این شرکت از سوی موسسات استاندارد جهانی برای اولین بار در کشور موفق به اخذ رتبه بین‌المللی A+ گردید. همچنین دریافت گواهی PSC استاندارد خدمات و کیفیت محصولات و اخذ گواهی 9001ISO- سال 2000 تأئید دیگری است برجایگاه این بیمه در منطقه.

هم اکنون بیمه ایران با داشتن حدود 300 شعبه، 150 شرکت نمایندگی و نزدیک به 4000 نمایندگی گسترده‌ترین شبکه ارائه خدمات را در صنعت بیمه کشور دارا می‌باشد.

و…

فصل سوم:

    « روش و روش‌شناسی تحقیق »

– مقدمه

– جامعه آماری

– روش جمع‌آوری اطلاعات

– نمونه و روش نمونه‌گیری

– ابزار اندازه‌گیری: معرفی پرسشنامه

– تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه:

 مقدمه

در انجام هر تحقیق دو روش کلی وجود دارد: 1) روش کمی 2) روش کیفی

در این تحقیق برای رسیدن به ارتباط معینی بین مولفه فن‌آوری اطلاعات و ساختار سازمانی در فصل قبلی مطالب مهمی معرفی شد که در حقیقت از روش کتابخانه‌ای بهره بردیم. در اینجا چون با مسائل کیفی سروکار داریم و اصولاً کار با اینگونه مسائل دشوار است لذا بهترین راه در این است که بوسیله روش میدانی یعنی استفاده از پرسشنامه، داده‌ها از جامعه آماری جمع‌آوری شود و در قالب عدد و رقم که قابل هضم‌تر است نتیجه‌گیری نهایی در مورد رد یا تائید فرضیه‌های تحقیق حاصل گردد. بنابراین در این فصل به تشریح کار تحقیقی و روشهای بکار گرفته شده خواهیم پرداخت.

جامعه آماری مورد مطالعه

جامعه انتخاب شده جهت این پژوهش شرکتهای سهامی بیمه ایران می‌باشد که پاسخ دهندگان به پرسشنامه تحقیق شامل کلیه مدیران و معاونین شاغل در شرکتهای سهامی بیمه ایران بودند که بر طبق آمار ارائه شده از مرکز کارگزینی بیمه ایران شامل 74 نفر مدیر و معاون بودند (بر طبق ضریب فوق‌العاده شغلی 20%)

و…

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 200 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.