استناد به منابع الکترونیک در مقالات علمی

منبع نویسی سایت و مراجع الکترونیک در انواع مقاله علمی و پایان نامه با استفاده از روش‌های استاندارد امکان پذیر است. در روش‌های مختلف نوشتن فهرست منابع مانند روش MLA و روش شیکاگو ارجاع دهی و استناد به سایت‌های اینترنتی تشریح شده است. نگارش یک مقاله و یا سایر اسناد علمی دیگر مانند پروپوزال، کتاب و پایان‌نامه احتمالاً نیاز شود تا شما به اطلاعات مندرج در یک وب‌سایت استناد کنید. هیچ مشکلی وجود ندارد که شما به اطلاعات مندرج در وب سایت اشاره کنید اما اصول و قواعدی در نحوه رفرنس‌دهی وجود دارد. در این آموزش شیوه ارجاع دهی به وب سایت‌ها و منابع الکترونیک با روش APA تشریح شده است.

گام‌های منبع نویسی سایت و مراجع الکترونیک

برای نوشتن منبع ابتدا نام خانوادگی فرد شروع نمایید.

اگر نام مولف در وب سایت ذکر شده باشد، اول نام خانوادگی وی را ذکر کنید سپس نام او را ذکر کنید.

نام‌خانوادگی، نام. (سال) برای نمونه محمدی، معصومه (۱۳۹۹)

اگر مطلبی که از یک وب سایت برداشته‌ای فاقد نام شخص باشد، می‌توانید نام اورگان یا سازمان و نهاد را به جای نام و نام خانوادگی ذکر نمایید.

برای مثال، پایگاه پارس‌مدیر

سال را اضافه کنید.

سالی را که آن مطلب در آن وب سایت منتشر شده است را به عنوان سال انتشار در نظر گرفته و یادداشت کنید. اگر نتوانید تاریخ انتشار را پیدا کنید می‌توانید از حروف اختصاری “بی تا” به معنی بی تاریخ و در انگلیسی “n d” به معنی no data در داخل پارانتز استفاده کنید.

برای مثال: پایگاه پارس‌مدیر (۱۳۹۸)

و زمانی که تاریخ مشخص نباشد: پایگاه پارس‌مدیر (بی تا)

عنوان صفحه اینترنتی را ذکر کنید.

محمدی، معصومه (۱۳۹۹). تعدیل نیروی انسانی، پایگاه پارس‌مدیر.

۴- آدرس صفحه اینترنتی را وارد نمایید.

به بالای همان صفحه رفته و آدرس URL صفحه را کپی کنید و در مرحله بعدی کپی کنید. به این شکل:

محمدی، معصومه (۱۳۹۹). تعدیل نیروی انسانی، پایگاه پارس‌مدیر. https://parsmodir.com/db/hrm/layoff.php.

۵- برای استناددهی در داخل متن نام مولف و سال انتشار را وارد کنید.

در سبک رفرنس نویسی APA نام نویسنده و سال انتشار در داخل پارانتز و در آخر پاراگراف یا جمله‌ای که در آن به این رفرنس اشاره شده ذکر می‌گردد.

تعدیل نیروی انسانی به تعلیق موقت یا خاتمه خدمت دائمی کارکنان از سازمان گفته می‌شود (محمدی، ۱۳۹۹).

در صورتی که نام مولف مشخص نباشد به این شکل عمل نمایید:

منبع نویسی سایت و مراجع الکترونیک در انواع مقاله علمی و پایان نامه با استفاده از روش‌های استاندارد امکان پذیر است (پایگاه پارس‌مدیر، ۱۳۹۸).

خلاصه و جمع‌بندی

با گسترش روزافزون کاربردهای اینترنت و اطلاعات الکترونیک در عرصهء پژوهش، استفاده از این منابع در مقالات افزایش یافته است. از سوی دیگر رعایت حقوق ناشران الکترونیک نیز ضروری است. در این مقاله، برای معرفی سبک واحدی در نحوهء استناد به این منابع ارائه شده است. این شیوه براساس استاندارد انجمن روانشناسی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

بسیاری از پژوهشگران، برای دسترسی به آخرین یافته‌های علمی، از شبکهء جهانی اینترنت استفاده می‌کنند. در گذشته، برای یافتن اطلاعات از کتاب و نشریات معتبر استفاده می‌شد که به تبع آن، مسأله رعایت حقّ مولف، مترجم یا ناشر نیز در نظر گرفته می‌شد. بدین معنا که استفاده از مطالب با ذکر منبع و مآخذ مربوطه برای سایر پژوهشگران امکان‌پذیر می‌گردید. با گذشت زمان، روش‌های مناسب و استانداردی طراحی شد. تا این امر مهم در همه جای دنیا به شکل تقریباً واحدی صورت پذیرد.

در مورد کتاب، موء لف یا موءلفین، عنوان کتاب، سال انتشار، ناشر و شهر یا کشور محل انتشار کتاب و در صورت لزوم صفحات مورد استفاده در پایان مقالات یا کتاب‌های جدید ذکر شود. در مورد نشریات هم تقریباً به همین صورت می توان عمل کرد. نام نویسنده یا مترجم، عنوان مقاله، سال انتشار، عنوان مجله، شماره مسلسل مجله و صفحاتی که اطّلاعات مورد نظر در آن مندرج گردیده است. امّا اطلاعات شناور در اینترنت با اطلاعات چاپ شده بر روی کاغذ متفاوت است. اطلاعات الکترونیک دارای محدودیت‌هایی هستند که در مقاله ارائه شده است طرح شده است.

MrDoc.ir
۲۴ بهمن ۱۳۹۹
368 بازدید

 برچسب ها: