تهیه متن های آموزش واژه براساس نظریه حوزه های معنایی ویژه غیر فارسی زبانان سطح پیشرفته : پایان نامه ارشد رشته زبان شناسی


در حال بارگذاری
پایان نامه کارشناسی ارشد
doc
4mb
190 صفحه
فهرست ، منابع فارسی و انگلیسی
۵,۵۰۰.۰۰ تومان

نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فازسی با موضوع “ تهیه متن های آموزش واژه براساس نظریه حوزه های معنایی ویژه غیر فارسی زبانان سطح پیشرفته ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده تهیه متن های آموزش واژه براساس نظریه حوزه های معنایی ویژه غیر فارسی زبانان سطح پیشرفته

این پایان نامه به تهیه متن های آموزش واژه براساس نظریه حوزه های معنایی ویژه غیرفارسی زبانان سطح پیشرفته می پردازد. سوالاتی که این پژوهش به دنبال پاسخ به آنها بوده است عبارتند از:

1ـ کارآمدترین نظریه برای آموزش واژه کدام نظریه است؟

2ـ آیا بهترین روش برای آموزش واژه به زبان آموزان غیرفارسی زبان روش حوزه های معنایی است؟

3ـ آیا آموزش واژه ها براساس نظریه حوزه های معنایی در سطوح زبانی مختلف با هم تفاوت دارد؟

4ـ آیا روش حوزه های معنایی محدودیتی در نوع سوال ها ایجاد می کند؟

فرضیه های این تحقیق عبارتند از:

1ـ بهترین نظریه برای آموزش واژه نظریه حوزه های معنایی است.

2ـ کارآمدترین روش آموزش واژه روش حوزه های معنایی است.

3ـ آموزش واژه در سطوح زبانی مختلف با هم تفاوت دارد.

4ـ روش حوزه های معنایی در نوع سوالها محدودیت ایجاد می کند.

اهداف تحقیق

1ـ تهیه و تدوین متن های آموزش واژه

2ـ تبیین نظریه حوزه های معنایی

3ـ بررسی کارآمدی روش حوزه های معنایی در آموزش واژه

این نوع تحقیق، تحقیقی نظری است که برپایه ی مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. پایان نامه حاضر در 5 فصل تهیه شده است: فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم: مطالعات پیشین، فصل سوم: به تهیه و تدوین متن های آموزش واژه می پردازد، فصل چهارم: شامل ده متن آموزشی براساس موضوعات مختلف فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی است، فصل پنجم: خلاصه و نتیجه، شامل بیان خلاصه ای از فصول مختلف و نتایج تحقیق و نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.

واژه های کلیدی: حوزه های معنایی ، مدخل های واژگانی، تجزیه مولفه ای، اهمیت معنایی، تثبیت معنا، کوچکترین صورت آزاد، تعمیم افراطی.

1-1- مقدمه

کشور پهناور ایران دارای فرهنگی و تمدن غنی به وسعت تاریخ است و از این جهت مایه ی فخر و مبا هات همه ی ایرانیان می باشد . بسیاری از خارجیان از دیر باز در پی آشنایی با این مرز و بوم و فرهنک و تمدن خاص آن بوده, و در این راه اقدام به یادگیری زبان فارسی نموده اند چرا که زبان آیینه ی فرهنگ است و بدون آشنایی با زبان بهره جستن از چشمه زلال فرهنگ میسر نخواهد بود .

در این میان وظیفه ی ایرانیان میهن پرست اشاعه فرهنگ و تمدن ایران و تلاش در جهت ترویج هر چه بیشتر زبان و ادبیات فارسی و هموار نمودن راه برای آموزش هرچه بهتر آن است .هر چند در سال های گذشته در زمینه ی آموزش علمی این زبان تحقیقاتی صورت گرفته ولی با  وجود این کمبود هایی نیز در این زمینه احساس می شود . از آنجا که آموزش واژه یکی از مهمترین بخش های آموزش زبان دوم / خارجی محسوب می گردد و بدون آگاهی از واژه ها زبان آموز توانایی برقراری ارتباط  معنی دار با هل زبان را نخواهد داشت نگارنده دراین پایان نامه بر آن است به تهیه ی متن های آموزش واژه بر اساس حوزه معنایی ویژه ی غیر فارسی زبانان سطح پیشرفته بپردازد .

 1-2 . بیان موضوع:

هدف اصلی یادگیری زبان برقراری ارتباط است، برای دستیابی به این هدف، واژگان نقش مهمی ایفا می‌کنند، چرا که ایجاد ارتباط بدون واژه‌ها غیر ممکن است. از این رو، آموزش واژه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش زبان دوم / خارجی محسوب می‌گردد زیرا بدون آگـاهی از واژه‌ها زبان آموز توانایی برقراری ارتباط معنی‌دار با اهل زبان را نخواهد داشت، پس مسئله آموزش واژه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر یادگیری واژه‌ فرایند ساده‌ای نیست، اما استفاده از روش‌های کارآمد در آموزش واژه، یادگیری آن را آسان می‌کند. تا کنون روشهای مختلفی در زمینه‌ی آموزش واژه ارائه شده و به کار رفته است. در این میان آموزش واژه بر اساس حوزه‌های معنایی از جمله روش‌های موفق علمی بوده است.

در این روش، واژه‌هایی که از نظر معنایی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند یا به یک موضوع خاص مربوط هستند درون متنی واحد قرار می گیرند و با هم آموزش داده می‌شوند. تحقیقات به عمل آمده در مورد حوزه‌های معنایی نشانگر این واقعیت است که واژه‌ها به تنهایی و جدا از واژه‌های دیگر رنگ و بوی معنایی خود را از دست می‌دهند. آموزش واژه از این طریق باعث می‌شود واژه هایی که با یکدیگر ارتباط معنایی دارند بهتر یاد گرفته شوند و نگهداری آنها در حافظه برای مدت زمان طولانی تضمین می‌شود. چرا که عقیده بر آن است که واژه‌ها بر اساس حوزه‌های معنایی در حافظه ـ بلند مدت ذخیره می‌شوند. از آن جا که امروزه آموزش زبان فارسی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است,پرداختن به جنبه‌های گوناگون آن و تهیه متن‌های درسی به ویژه در زمینه واژگان اهمیت فراوانی دارد. از این رو، موضوع پایانامه حاضر نیز در راستای تهیه متن‌های آموزش واژه به روش حوزه‌های معنایی است. و…

فهرست مطالب

فصل نخست – کلیات1

1-1. مقدمه 2

1-2 بیان موضوع 2

1-3. هدف تحقیق و اهمیت آن3

1-4. سوالات و فرضیه های تحقیق 4

1- 5 . مفاهیم5

1-5-1 0 واژه5

1-5-2 0 آموزش 7

1- 5- 3 0 نظریه آموزش7

1- 5- 4 0 یادگیری 8

1- 5- 5 0 رابطه ی آموزش و یادگیری9

1-5-6 0 مقایسه آموزش با یادگیری 9

1- 5- 7 0 حوزه های معنایی10

1-5-8 0 خلاصه 11

فصل دوم : مطالعات پیشین 12

2-1 0 اهمیت واژه و مطالعات انجام شده در زمینه ی آموزش واژه 13

2-2 0 فرایندهای واژه سازی14

2- 2-1 0 انواع فرایندهای واژه سازی15

2-2-1-1 0 تصریف15

2-2-1-2 0 اشتقاق 15

2-2-1-3 0 ترکیب16

2-2-1-4 0 قرض گیری /وام گیری16

2-2-1-4-1 0 ترجمه قرضی /عاریتی16

2-2-1-5 0 گسترش/تعمیم16

2-2-1-6 0 تخصیص17

2-2-1-7 0 کوتاه سازی 17

2-2-1-7-1 0 سر واژه سازی17

2-2-1-7-2 0 اختصار سازی 18

2-2-1-7-3 0 پسین سازی18

2-2-1-7-4 0 بریدن18

2- 2- 1- 8 0 تبدیل 18

2-2-2-1-9 0 ادغام / آمیزش 19

2-2-1-10 0 ابداع 19

2-2- 1-11 0 نام آوا19

2- 2- 1- 12 0 مضاعف سازی19

2-3- 0 انواع واژه20

2-3- 1 0 واژه های قاموسی و واژه های دستوری نقش نما 20

2-3-2 0 واژه های دریافتی و واژه های تولیدی21

2-4- 0 سیر تحول واژه 22

2-4-1 0 دوره ی بی توجهی به واژه 23

2-4-2 0 دلایل بی توجهی به آموزش واژه در گذشته25

2-4-3 0 دوره ی توجه26

2-4-4 0دوره ی پیشرفت 28

2-5 0 یادگیری واژه 29

2-5-1 0 مراحل یادگیری واژه30

2-6 0 اصول اساسی در آموزش زبان32

2-7 0 راهکارهای یادگیری و یاد آوری33

2-7-1 0 انواع راهکارهای یادگیری 34

2-8 0 عوامل درون واژه ای موثر بر یادگیری واژه 35

2-9 0 انواع راهکارهای یادگیری واژه35

2-9-1 0 راهکارهای مبتنی بر تکرار واژه / معنای واژه 36

2-9-2 0 راهکارهای مبتنی برتجزیه و تحلیل ویژگی واژه 37

2-9-3 0راهکارهای مبتنی بر شرح و تفصیل ساده38

2-9-4 0 راهکارهای مبتنی بر شرح و تفصیل پیچیده 38

2-10 0 روش یارگیری حافظه39

2-11 0 آموزش واژه40

2-12 0 روش ها آموزشواژه 40

2-2-1 0 روش مستقیم و روش غیر مستقیم 41

2-12- 1-1 0 روش مستقیم 42

2- 12-1-1-1 0 آموزش راهکارها42

2-12-1- 1- 2 0 گسترش واژه + آموزش صریح42

2-12-1-1-3 0 فعالیت های کلاس 42

2-12-1-2 0 روش غیر مستقیم 43

2-12-1-2-1 0 متن به تنهایی43

2-12-2-1 0 فعالیت های برنامه ریزی نشده43

2-12- 2- 2 0 فعالیت های برنامه ریزی شدهروش های آموزش واژه 44

2-12-2-2 -1 0 آموزش واژگان غیر فعال 44

2-12-2-2-1-1 0 تکرار 45

2-12-2-2-1-2 0 روش های جفت پیوسته 45

2-12-2-2-1-3 0 فهرست واژه 46

2-12-2-2-1-4 0 روش واژه کلیدی 47

2-12-2-2-1-5 0 روش ترجمه49

2-12-2-2-1-6 0 آموزش با کمک روابط واژگانی 50

2-12- 2-2-1-7 0 ارائه ی تصویر 51

2-12-2-2-1-8 0 اجرای نمایش51

2-12- 2-2-1-9 0 خانواده های واژگانی 52

2-12-2-2-1-10 0 روش های معنایی52

2-12-2-2-1-10-1 0 روش حوزه های معنایی 52

2-12-2-2-1-10-2 0 تجزیه و تحلیل مولفه های معنایی54

2-12-2-2-1-11 0 روش شاگرد محوری : دفترچه ی واژگانی 55

2-12-2-2-1-12 0 کاربرد فرهنگ55

2-12-2-2-1-13 0 یادگیری واژه از طریق بافت 56

2-12-2-2-2 0 آموزش واژگان فعال58

2-12-2-2-2-1 0 روش سلسه مورسیا و روزن ویگ 59

2-12-2-2-2-2 0 روش پیجین سازی 60

2-12-2-2-2-3 0 روش لوکاس61

2-13 0 تعداد واژه61

2-14 0 انتخاب واژه 62

2-15 0 معیارهای انتخاب واژه 63

2-16 0 ارائه ی واژه65

2-17 0 وسایل کمک آموزش دیداری و یادگیری 66

2-18 0 ملاحظات معنی شناختی 67

2-18-1 0 معنی شناسی ساختاری 67

2-18-2 0 حوزه های معنایی67

2-18-3 0 انواع حوزه های معنایی69

2-18-4 0 روابط معنایی70

2-18-4-1 0 هم معنایی 71

2-18-4-2 0 شمول معنایی 71

2-18-4-3 0 با هم آیی 71

2-18-4-4 0 رابطه جزء –کل72

2-18-4-5 0 تباین معنایی72

2-18-4-6 0 تقابل معنایی73

2-19 0 ملاحظات روانشناسی زبان74

2-19-1 0 حافظه 74

2-19-1-1 0 انواع حافظه 75

2-9-1-1-1 0 حافظه کوتاه مدت 75

2-9-1-1-2 0 حافظه بلند مدت76

2-19-1-1-3 0 حافظه معناشناسی77

2-20 0 واژگان77

2-20-1 0 واژگان ذهنی 78

2-20-2 0 سازماندهی واژگان ذهنی79

2-20-3 . اطلاعات واژگانی: دانش واژگانی 81

2-21 0 اصول آموزش واژه 82

2-22 0 خلاصه85

فصل سوم : تهیه و تدوین متن های آموزش واژه86

3-1 0 مقدمه87

3-2 0 نحوه ی انتخاب واحدهای درسی , واژه ها ساختارها 87

3-2-1 0 چگونگی انتخاب عنوان واحدهای درسی87

3-2-2 0 نحوه ی انتخاب ساختارها87

3-3 0 ملاحظات کلی 88

3-3-1 0 اطلاعات مربوط به زبان آموز 89

3-3-2 0 اطلاعات مربوط به شرح درس 90

3-3-3 0 اطلاعات آموزش 90

3-4 0 ساختار کلی واحدهای درسی 90

3-4-1 0 مرحله پیش از خواندن 91

3-4-1-1 0 تصویر92

3-4-1-2 0 پرسش 92

3-4-2 0 مرحله خواندن 93

3-4-3 0 مرحله پس از خواندن93

3-4-3-1 0 سوال های درک مطلب 94

3-4-3-2 0 تمرین کاربرد واژه 95

3-4-3-3 0 تمرین باهم آوایی95

3-4-3-4 0 تمرین تطبیقی 95

3-4-3-5 0 تمرین واژه های مترادف و متضاد 96

3-4-3-6 0 متن های خواندنی 96

3-4-3-7 0 تمرین شبکه ی واژگانی97

3-4-3-8 0 تمرین گروهی97

3-4-3-9 0 تمرین های تصویری97

3-4-3-10 0 تکلیف 97

3-4-3-11 0 تمرین مربوط به مراحل انجام یک کار98

3-4-3-12 0 تمرین های دیگر 98

3-5 0 خلاصه 99

فصل چهارم : متن های آموزش واژه 100

4-1 0 سهراب سپهری 101

4-2 0 گل آقا107

4-3 0 چغازنبیل113

4-4 0 زبان آموزی میمون ها120

4-5 0 پست 126

4-6 0 سال نو134

4-7 0 فرودگاه 143

4-8 0 طلای سرخ ایران 150

4-9 0 جهانگردی چیست ؟ جهانگرد کیست ؟ 156

4-10 0 بوی خوش چای162

4-11 0 خلاصه 167

فصل پنجم : خلاصه و نتیجه 168

5-1 0 خلاصه و نتیجه 169

5-2 0 موضوعاتی برای تحقیق172

منابع173

منابع فارسی174

منابع انگلیسی176

واژه نامه 181

فارسی – انگلیسی182

انگلیسی – فارسی 186

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.