مقایسه‌ای خمریات ابونواس با منوچهری و حافظ : پایان نامه ارشد زبان و ادبیات فارسی


در حال بارگذاری
پایان نامه کارشناسی ارشد
zip - doc
310Kb
246 صفحه
فهرست ، منابع فارسی
۱۰,۰۰۰.۰۰ تومان

همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا تیم مسترداک سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ مقایسه‌ای خمریات ابونواس با منوچهری و حافظ ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

فصل اول مقایسه‌ای خمریات ابونواس با منوچهری و حافظ

ابونواس

ابونواس حسن بن‌هانی بن عبدالاول بن صباح مکنّی به ابونواس، از شاعران برجسته ی دوره ی عباسی بود. وی در یکی از روستاهای اطراف اهوازدر سال 145 هـ.ق بدنیا آمد. در مورد ملیت پدرش‌هانی روایات مختلفی ذکر کرده اند. بعضی‌ها می‌گویند از مردم دمشق و جزو سپاهیان مروان آخرین خلفای عباسی بود. عده ای دیگر هم او را ایرانی الاصل خوانده اند. اما مادرش جلبان مسلما ایرانی است.

هنگامیکه ابونواس دو یا شش ساله بود به همراه پدر و مادر به بصره آمد. شهری که ابونواس پس از این سفر تا سن سی سالگی در آنجا اقامت گزید. چون حسن به سن درس خواندن رسید، پدر او را نزد کسی فرستاد تا قرآن را به او تعلیم دهد. پس از مدت کوتاهی پدر او بمرد و مادر سرپرستی او را بر عهده گرفت.

او مجبور شد حسن را بعلت تهیدستی به مغاز عطاری بفرستد، تا با مزد اندکی که از عودتراشی عاید او می‌شد، به امرار معاش خانواده کمک کند. اما با اینکه ابونواس در بازار دستهایش به کار عود تراشی مشغول بود، لیکن دلش همچنان شیفته ی علم و ادب بود. بصره، شهر محل سکونت او، که در آن زمان از مراکز علم و فرهنگ بود، محدثان و راویانی مطلع، چون اصمعی و ابوعبیده، و نحویان و لغت شناسان بنامی چون ابوزید انصاری را در خود می‌دید.

این مساله باعث شد که شیفتگان این علوم از هر جایی به جانب بصره روانه شوند. ابونواس هم که بسیار شیفته ی علم و دانش بود، فرصت را مغتنم شمرد و نزد ابوعبیده و خلف الأحمر پیشوای اهل لغت رفت و زانوی شاگردی زد.

وی در آموختن علم و دانش بسیار کوشا و خستگی ناپذیر بود، بطوریکه ابن خلکان در تاریخ خود از اسماعیل بن نوبخت روایت می‌کند که گفت: «هیچ کس را ندیدم که دامنه ی علمش از ابونواس گسترده تر یا محفوظاتش از او بیشتر باشد، با آنکه کتاب اندکی در اختیار داشت».(1) خلف الأحمر استاد او در این راه کمک شایانی به او کرد، وی همچنین به ابونواس اجازۀ سرودن شعر نداد، تا آنگاه که او ابیات فراوانی از نیکوترین اشعار عرب را از بر کرد.

فهرست مطالب مقایسه‌ای خمریات ابونواس با منوچهری و حافظ

 فصل اول: زندگینامه سه شاعر  1

-ابونواس. 2

-منوچهری. 6

-حافظ.. 8

-پی نوشت فصل اول.. 12

فصل دوم: باده و اساطیر مربوط به پیدایش آن .. 13

-باده در لغت 14

-اساطیر مربوط به پیدایش باده. 15

-پی نوشت فصل دوم. 26

فصل سوم: پیشینه ی خمریه سرایی در میان اعراب و ایرانیان. 27

-تعریف خمریات 28

-خمر در شعر جاهلی. 28

شاعران جاهلی که به شراب نوشیدن تفاخر می کردند  28

شاعران جاهلی که تا حدودی شراب را وصف می کردند .. 30

-خمریات در دوره اسلامی(زمان پیامبر و خلفای راشدین). 35

-خمریات در دوره اموی.. 36

-وصف باده در اوستا 37

-خمریات در ایران بعد از اسلام 39

-خمریات غیر عرفانی.. 40

-خمریات عرفانی 43

-مناسبت اصطلاحات خمری با حالت بیخودی، فناورسیدن به وحدت. 44

-مناسبت اصطلاحات خمری با پخته شدن عارف. 46

-مناسبت اصطلاحات خمری با فقر.. 46

-مناسبت اصطلاحات خمری با افشای راز.. 47

-مناسبت اصطلاحات خمری با عقل ستیزی 48

-مناسبت اصطلاحات خمری با غم زدایی. 49

-مناسبت اصطلاحات خمری در مبارزه با ریا کاری.. 49

-پی نوست فصل سوم 51

فصل چهارم: ریخت و شکل خمریات ابونراس، منوچهری و حافظ.. 54

-شکل خمریات ابونراس 55

-گرد کردن معانی خمری در یک قصیده واحد.. 55

-ارتباط معنایی یا وحدت فنی در محور عمودی قصاید 57

-عمیق کردن معانی خمری.. 57

-مبارزه با سنت های جاهلی اعراب. 59

-داستان پردازی خمری. 61

-غالب بودن صورت بر محتوا 62

-بکار بردن لغات فارسی 64

-بیان عقاید شعوبی.. 65

-خمریات منوچهری. 66

-ارتباط معنایی یا وحدت فنی در محور عمودی شعر 67

-داستان پردازی 68

-دوری و بیزاری منوچهری از سنت های جاهلی 70

-غالب بودن صورت بر محتوا 70

-خمریات حافظ.. 71

-پی نوشت فصل چهارم 72

فصل پنجم: مقایسه مضامین خمری ابونواس، منوچهری و حافظ 73

-وصف شراب. 74

-اسامی مشترک. 74

-اسامی غیر مشترک 78

-نام هایی که ابونواس برای شراب آورده است 78

-نام هایی که منوچهری برای شراب آورده است 93

-نام هایی که حافظ برای شراب آورده است. 94

-وصف کیفیت و چگونه نوشیدن شراب 99

-وصف قدمت شراب 99

-وصف رنگ شراب .. 101

-بوی شراب 103

-وصف مزه شراب. 105

-روشنی شراب. 107

-تشبیه شراب به آفتاب. 108

-تشبیه شراب به چراغ.. 109

-تشبیه شراب به آتش 109

-تشبیه شراب به شمشیر. 109

-تشبیه شراب به صبح.. 110

-شراب خام یا پخته 111

-حباب های شراب.. 112

-وصف شراب صاف. 113

-تشبیه شراب به اشک.. 114

-تشبیه شراب به جان 114

-شرایط و چگونگی نوشیدن شراب 116

-شراب خواری در شب و صبح . 117

-نوشیدن شراب در فصل بهار. 119

-شراب نوشیدن در جشن ها واعیاد.. 121

– واکنش حکومت ها به شراب نوشی 124

-جرعه افشاندن بر خاک . 128

-به یاد کسی شراب نوشیدن  131

-بانگ نوشانوش.. 132

-نوشیدن سه جام پیاپی 134

-نوشیدن چهار جام بر اساس چهار طبع 134

-رطل گران گرفتن.. 135

-وصف تاثیر بر نوشنده.. 137

-شراب باعث زدودن غم از نوشنده میشود.. 137

-شراب قدرت تشخیص نیروی عقل نوشنده را زایل میکند 138

-شراب به نوشنده شادی می بخشد.. 139

-شراب به جان قوت و نیرو می بخشد. 139

-شراب به نوشنده شجاعت می‌بخشد 140

-شراب باعث آشکار شدن اسرار نوشنده میشود.. 140

-شراب باعث دوری از بخل میشود 140

-شراب باعث بی خوابی میشود 141

-در صورت شراب خوردن زیاد انسان قادر به راه رفتن نیست و باید برای حرکت بر روی شکم بخزد.. 141

-شراب باعث ضعف و سردرد میشود. 142

-شراب باعث میشود نوشنده عرق کرده و چشم ها و گونه هایش به سرخی گرایند    143

-شراب باعث عبوس شدن نوشنده میشود  144

-وصف آلات شراب نوشی. 145

-نام آلات پرورش و نوشیدن شراب. 146

-نام های همسان. 146

-نام های غیر همسان 148

-توجه به اساطیر در مورد آفرینش جام ها . 152

-وصف ظروف با اشکال مختلف.. 153

-مانند کردن ظروف شراب به پرندگان 154

-جام های منقش.. 154

-مانند کردن ظرف شراب به چراغ. 155

-مانند کردن ظرف شراب به خوشه پروین 156

-مانند کردن ظرف شراب به نمازگزار. 156

-وصف خم شراب.. 159

-وصف مجلس شراب 161

-وصف ساقی. 162

-نحوه آرایش ساقی 163

-لذت بردن از چشم ساقی.. 168

-لذت بردن از لب های ساقی. 168

-لذت بردن از گونه های ساقی. 169

-لذت بردن از آب دهان ساقی.. 170

-پیر می فروش. 171

-تشخیص. 174

-لذت بردن همه حواس  174

-لذت گرایی. 175

-امیدواری به بخشش خداوند 176

-گوش ندادن به نصیحت ناصحان.. 176

-دفن شدن در زیر تاک انگور و یا شسته شدن با باده 177

-استفاده از طنز برای رسوایی زاهدان. 178

-مبارزه با رذیلت های اخلاقی.. 179

-تاثیر فلسفه و عفان بر خمریات ابونواس و حافظ. 181

-فرجامین سخن 184

-همانندی ها از لحاظ توصیفات 186

-همانندی ها از لحاظ فکری 188

-تفاوت ها از جهت توصیفات. 188

-تفاوت ها از جهت فکری. 188

-پی نوشت فصل پنجم . 190

-کتابنامه . 192

-پیوست شماره 1 198

-پیوست شماره 2 246

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 246  صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.