معماری ایران به قلم 33 پژوهشگر ایرانی : پایان نامه کارشناسی رشته معماری


در حال بارگذاری
رشته معماری
zip - doc
95Kb
140
۵,۰۰۰.۰۰ تومان

رشته معماری در سایت مسترداک، معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین می باشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. پایان نامه حاضر با عنوان ” معماری ایران به قلم 33 پژوهشگر ایرانی ”  با فرمت Doc قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

شرح مختصر معماری ایران به قلم 33 پژوهشگر ایرانی

( نظری اجمالی به معماری ایران درعهد اسلام) « معماری ایران در  طی تاریخ طولانی خود دارای ویژگی، اصالت، طرح و سادگی، توأم با آرایش بر مایه بوه است» با این برداشت آرتورپوپ- مستشرق و ایران شناس نامی آمریکا به فرهنگ معماری ایران ردی می آورد. او می گوید: (اصالت اشکال زندگی ایران بدین گونه نمایان می شود که در ابنیه مسکونی از خودنمای و برون آرایی به در بوده است) با این یقین معماری را به عنوان یکی از پربارترین شاخه های تنرمند فرهنگ و هنر ایرانی معرفی می کمند.

هنر در ایران به قدمت تارخیا تس و معماری از کهن تریهنرهاست. رونق اعتلای معماری در ایران باستانی گواه آن است که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی  ونیز سد سازی و مهندسی بوده است. و این گواهی بناهایی که از میان ازمنه وا عصار با سیمای غبار آلود سر بیرون کشیده اند و سرهای باستانی و شهرها و دهکده های شاهی تأیید میکند. آثاری که جسته و گریخته ازخلال نوشته های باستان شناسان بدست میآید روشنگر آن است که هنر و صنعت 5000 سال قبل ازمیلاد در این مرز و بوم ریشه و نشان دارد.

معماری ایران شناسنامه معتبر مردم این سرزمین از دوترین ازمنه قدمی است طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیر گذار فرهنگ هایی که با ؟؟ و مغلومین به این خطه را گشودند. در این معماری کهم بارزترین اشکال خود جلوه کردن است. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیات، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها در معاری ایران انعکاس واضحی دارد. نه تنها در بناهای عظیم، در ابنیه اثار کوچک هم می توانیم این انعکاس را دریابیم. آتشکده و دهکده های شاهی که درگذشته که در سراسر این خطه جابه جا روییده بود و اینک به جا مانده است باری از فرهنگ معمای ایران باستان را در خویش نهاده است آتشکده دهکده های شاهی را در ایران باستان بر روی تپه ها بنا می کرده اند. در دهکده های شاهی معابد ویژه پرستش مهر و ناهید ( فرشته آب) وجود داشت. نقاطی که هم اکنون به پل دختر یا قلعه دختر نسبت می دهند، همان پرستشگاهها باستانی ناهید یا فرشته آب است از معابد مهر (میترا) که قبل از زردتشت در ایران رواج داشته است.

نمونه های چندی باقی است. معبد (مصیصر) در شمال غربی ایران که در کوه تراشیده شده است و همچنین صخره (پی فخیریکار) در جنوب دریاچه رضاییه ازجمله این نمونه ها هستند. مهر پرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جایی دست خود رابه آب می زدند و آن را (مهرآب) می نامیدند. که شاید نعت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد. معماری ایران حاصل قرن ها تفکر و ثمره اندیشه و قریحه هنری نیاکان ما و الهاماتشان از سنت ها و دست اؤردهای ملل دیگر است با آنکه در هر سیمای معماری ایرانی تغییر وتبدیل هایی را پذیرفته است، روح یگانه و ذات نیرومند آن همواره زنده و بلانده باقی مانده و همپایه زمان ظرفیت های خویش را عوض کرده است.

مروری در خطوط اصلی معماری ایران از آغاز تاریخ مدرن ما، در واقع گشایندهشاهرایی به قلب تمدن دیرینه سال این سرزمین است نخستین سلسله حکومت ایران سلسله ماد بود که بخشی از هسته خود را در بنا و آثاری ه آفریده به وام  نهاد. سنگ شیر همدان، کان داوود در سریل ذهاب، دخمه صحنه در کرمانشاه، دخمه مرسوم با طاق فرهاد در لرستان، دخمه ده نوه اسحاق وند در نزدیک کرمانشاه ازبرگزیدهژ ترین آثار این دوره است.

ملاحظات

1- معماری ایرانی، تألیف پوپ، ترجمه غلامحسین صدری افشار، احمد ایرانی، تهران، ص 26و28و34.

2- آثار ایران، جلد دوم، جزوه اول، تألیف گذار فرانسوی، ترجمه سید محمد تقی مصطفوی تهران 1318

3- ایران از آغاز تا اسلام ، تألیف ر، گیرشمن، ترجمه دکتر محمد معین، تهران 1336

4- معماری ایرانی، تألیف پوپ، ترجمه غلامحسین صدری افشار، احمد ایرانی، تهران1346، ص 22

5- ایضا معماری ایرانی، ص 34 و 37

6- اقلیم پارس،‌تألیف سید محمد تقی مصطفوی، تهران 1343 ص 22 تا 36

7- آثار ایران، جلد دوم، جزوه اول، تألیف گدار فرانسوی، ترجمه سید محمد تقی مصطفوی، تهران، 1318، ص 2 تا 19

8- ایضاً آثار ایران، ص 79 و 80

9و 10 و 11 – ایضاً آثار ایران ص 56 تا 67 و 75 تا 77 و 91 تا 93

12- ایضاً آثار ایران، ص 83 تا 89

13 و 14 – ایضاً آثار ایران، ص 89 تا 91 و ص 111 و 112

15- معماری ایرانی، تألیف پوپ، ترجمه غلامحسین صدری افشار، احمد ایرانی، تهران 1346 ص30

16- ایضاً معماری ایرانی ، ص 40

17- آثار ایران، جلد دوم، جزوه اول، تألیف آندره گدار، ترجمه سید محمد تقی مصطفوی ، ص 14و15

18- ایضاص آثار ایران، ص67 تا 75

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

مسترداک | دانلود پایان نامه ، مقاله

این فایل با فرمت ورد (doc) به تعداد 140 صفحه  تایپ شده است  که  کاملا قابلیت ویرایش دارد و درون یک فایل فایل فشرده (zip) است که باید توسط برنامه هایی از قبیل winrar  آن را از حالت فشرده (extract) خارج سازید و توسط برنامه ی MICROSOFT  WORD فایل را باز کنید  که بهتر است از آفیس ورد 2010 استفاده کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • بهتر است ابتدا در سایت ثبت نام کنید و بعد اقدام به خرید فایل مورد نظر کنید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

 برچسب ها: